binominalkoeffisient

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
grim

hei, sitter og plages litt med pascals trekant og binominalkoeffisienter.

jeg skjønner hvordan pascals trekant fungerer, men når en slik trekant kommer med (0 0) (selvsagt 0 under 0 men fikk ikke det til på forumet)
osv, hvordan er systemet for og for eksempel regne ut (5 4) osv?
grim
Noether
Noether
Sted: tromsø

En annen ting, i eksempelet står det at å regne ut ut koeffesienten til a^1037 * b^2 i uttrykket for (a+b)^1039

= (1039 2) = 1039*1038 / 1*2 = 539241

Skjønner at man skal bruke n*(n-1) øverst, men hvor får de 1*2 fra i nevneren?

om jeg for eksempel skal finne koeffisienten til x^3 y^134 for (x+y)^137, er dette da riktig:

(137 3) der 3 er potensen til det første leddet, altså x leddet. og får da , eller er det universelt og gange 1*2 nede?

Er dette da et riktig svar:

n(n-1)/1*2 = 137*136/2 = 9316
buy me a trip to the moon, so i can laugh at my mistakes
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Nå er det en stund siden jeg så på pascals trekant og binominalkoeffisienter, men mener å huske at hvis du f.eks. har (5 4), så finner du svaret i 5. linje og det 4. sifferet der. Legg merke til at (5 1) vil gi deg det samme svaret. Binominalkoeffisientene er alltid slik at (m n) = (m m-n).

Det er riktig at det blir (137 3) = (137*136*135)/(3*2*1).

Håper dette hjelper noe, hvis ikke er det bare å spørre igjen. Er litt trøtt nå, og orker ikke skrive så mye i kveld. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
grim
Noether
Noether
Sted: tromsø

uff, nå gikk jeg i surr her. satt og trode jeg fikk dette til. :P

Så litt på denne formelen, og trodde jeg fikk det til:

(n k) = n! / (n-k)!*k!
buy me a trip to the moon, so i can laugh at my mistakes
Gjest

noen som er litt mer stødig på dette her?
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Jeg tror jeg vil anbefale deg å glemme formelen litt, og heller prøve å forstå hvorfor den er som den er. Da slipper du å huske på formelen i det hele tatt. Jeg har skrevet et innlegg generelt om sannsynlighetsregning tidligere, og skriver også noe om binominalkoeffisienten der. Se om du kan bli noe klokere av dette :

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... highlight=

La meg gi noen eksempler på hvorfor formelen stemmer. Tror det er det enkleste.

(7 3) = 7!/(7 - 3)! * 3! = (7 * 6 * 5)/ (3 * 2 * 1)
(8 5) = 8!/(8 - 5)! * 5! = (8 * 7 * 6 * 5 *4) / (5 * 4 * 3 * 2 * 1)

Systemet er at når du har (n k), så vil nevneren alltid være k!. Telleren skal alltid ha like mange faktorer som nevneren, så du starter med å regne ut n!, men stopper når du har like mange faktorer som i nevneren.

Vet ikke om det ble noe klarere av dette? Bare spør igjen, dersom du fortsatt ikke forstår. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar