hjelp med denne oppg pls!!!
vis ved induksjon at
4^(n)-1
er delelig med 3 for alle hele talla n>1
induksjon R2
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hypotese: [tex]4^n-1[/tex] kan skrives på formen [tex]3m[/tex], der m er et heltall.
Tester for 1:
4-1 = 3. Som er delelig på tre.
Antar at det stemmer for n=k:
[tex]4^k-1[/tex] kan skrives på formen [tex]3m[/tex].
Prøver med n=k+1:
[tex]4^{k+1}-1 = 4^k\cdot 4-1[/tex]
Hvis vi vet at [tex]4^k-1[/tex] er delelig på 3, må også [tex]4^k\cdot 4-4[/tex] være delelig på 3.
[tex]4^k\cdot 4-1-3+3 = 4^k\cdot 4-4+3[/tex]
[tex]4^k\cdot 4-4[/tex] er delelig på 3, og 3 er delelig på 3. Siden alle leddene er delelig på 3, er da summen delelig på 3.
Ved induksjon følger det at dette stemmer for alle [tex]n\ge 1[/tex]
Tester for 1:
4-1 = 3. Som er delelig på tre.
Antar at det stemmer for n=k:
[tex]4^k-1[/tex] kan skrives på formen [tex]3m[/tex].
Prøver med n=k+1:
[tex]4^{k+1}-1 = 4^k\cdot 4-1[/tex]
Hvis vi vet at [tex]4^k-1[/tex] er delelig på 3, må også [tex]4^k\cdot 4-4[/tex] være delelig på 3.
[tex]4^k\cdot 4-1-3+3 = 4^k\cdot 4-4+3[/tex]
[tex]4^k\cdot 4-4[/tex] er delelig på 3, og 3 er delelig på 3. Siden alle leddene er delelig på 3, er da summen delelig på 3.
Ved induksjon følger det at dette stemmer for alle [tex]n\ge 1[/tex]
http://projecteuler.net/ | fysmat
Fordi [tex]4^k\cdot 4-4=4(4^k-1)[/tex]Realist1 skrev:Kan du forklare den? Jeg ser ikke hvorfor.Gommle skrev:Hvis vi vet at [tex]4^k-1[/tex] er delelig på 3, må også [tex]4^k\cdot 4-4[/tex] være delelig på 3.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
halla
knoter med noe av det samme:
vis ved induksjon at
n^3 - 4n + 6
er delelig med 3 for alle naturlige tall, n >= 0
sånn gjør jeg det:
n = 1 blir 3/3 som er ok
da antas at k^3 - 4k + 6 også er delelig med 3
(k + 1)^3 - 4(k + 1) + 6
blir
k^3 + 3k^2 - k + 3
skal jeg her gjøre som du gjorde?:
(k^3 + 3k^2 - k + 3) - (k^3 - 4k + 6) + (k^3 - 4k + 6)
som blir
(3k^2 + 3k - 3) + (k^3 - 4k + 6)
er dette riktig måte å bevise det på?
knoter med noe av det samme:
vis ved induksjon at
n^3 - 4n + 6
er delelig med 3 for alle naturlige tall, n >= 0
sånn gjør jeg det:
n = 1 blir 3/3 som er ok
da antas at k^3 - 4k + 6 også er delelig med 3
(k + 1)^3 - 4(k + 1) + 6
blir
k^3 + 3k^2 - k + 3
skal jeg her gjøre som du gjorde?:
(k^3 + 3k^2 - k + 3) - (k^3 - 4k + 6) + (k^3 - 4k + 6)
som blir
(3k^2 + 3k - 3) + (k^3 - 4k + 6)
er dette riktig måte å bevise det på?
Du har k^3 +3k^2 - k + 3, men du vet bare noe om deleligheten til k^3 - 4k + 6.
Derfor skriver jeg om til:
(k^3 - 4k + 6) + (3k^2 + 3k - 3)
Og da blir det tydelig at påstanden stemmer.
Derfor skriver jeg om til:
(k^3 - 4k + 6) + (3k^2 + 3k - 3)
Og da blir det tydelig at påstanden stemmer.
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Kan man gjøre det slik og ? Venter på å få hendene mine på en R1 eksamen, slik jeg kan få sjekket det.
------------------------------------------------------
[tex] 4^n - 1 = 2^{2n} - 1 = \left( {2^n } \right)^2 - 1 = \left( {2^n - 1} \right)\left( {2^n + 1} \right) [/tex]
[tex] 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}aldri{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3{\rm{ }}fordi{\rm{ }}2^n {\rm{ }}best{\aa}r{\rm{ }}kunn{\rm{ }}av{\rm{ }}faktorer{\rm{ }}av{\rm{ }}2 [/tex]
[tex] 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}et{\rm{ }}partall [/tex]
[tex] 2^n + 1{\rm{ }}og{\rm{ }}2^n - 1{\rm{ }}vil{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}to{\rm{ }}p{\aa}f{\o}\lg ende{\rm{ }}od\det all [/tex]
[tex] Blant{\rm{ }}3{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall,{\rm{ }}vil{\rm{ }}et{\rm{ }}av{\rm{ }}de{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3 [/tex]
[tex] 2^n - 1,2^n ,2^n + 1{\rm{ }}er{\rm{ }}tre{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall{\rm{ }} [/tex]
[tex] Dermed{\rm{ }}s{\aa}{\rm{ }}vil{\rm{ }}4^n - 1{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3 [/tex]
[tex] 4^n - 1 = 2^{2n} - 1 = \left( {2^n } \right)^2 - 1 = \left( {2^n - 1} \right)\left( {2^n + 1} \right) [/tex]
[tex] 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}aldri{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3{\rm{ }}fordi{\rm{ }}2^n {\rm{ }}best{\aa}r{\rm{ }}kunn{\rm{ }}av{\rm{ }}faktorer{\rm{ }}av{\rm{ }}2 [/tex]
[tex] 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}et{\rm{ }}partall [/tex]
[tex] 2^n + 1{\rm{ }}og{\rm{ }}2^n - 1{\rm{ }}vil{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}to{\rm{ }}p{\aa}f{\o}\lg ende{\rm{ }}od\det all [/tex]
[tex] Blant{\rm{ }}3{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall,{\rm{ }}vil{\rm{ }}et{\rm{ }}av{\rm{ }}de{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3 [/tex]
[tex] 2^n - 1,2^n ,2^n + 1{\rm{ }}er{\rm{ }}tre{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall{\rm{ }} [/tex]
[tex] Dermed{\rm{ }}s{\aa}{\rm{ }}vil{\rm{ }}4^n - 1{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3 [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Poenget her var vel at man skulle bruke induksjon til å vise dette.Nebuchadnezzar skrev:Kan man gjøre det slik og ? Venter på å få hendene mine på en R1 eksamen, slik jeg kan få sjekket det.
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Selvfølgelig, var bare at jeg fikk høre at denne oppgaven var gitt på en R1 eksamen. Og skulle løses uten induksjon, så da lurte jeg på hvordan det skulle gjøres, virker som jeg fikk det til.
Takk
Takk

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein