Gradient, dotprodukt, retningsvektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Pickford
Pytagoras
Pytagoras

Eg har følgande flate S
Image

Det tusla og går ein person på flata, bana til personen har i xy-planet forma som parabolen Image

No skal eg finne vinkelen som personens vei danna med xy-planet i det han passera punktet P, gitt ved x=1.

Dette er jo ein smal sak, trur eg.

1. Finne retningsvektoren til bana personen har i punktet P.
2. Finne gradienten til flata S.
3. Prikke retningsvektoren med gradienten, for å få kor mykje flata S stig i den retninga.
4. Nytte tangens til å finne vinkelen.

Og dette burde jo være barneskirenn i matte, men hvordan finner jeg retningsvektoren til personen?
Gustav
Tyrann
Tyrann

I xy-planet er banen til personen parametrisert som

[tex]\vec{r}(x)=(x,\frac12 x^2)[/tex], så retningsvektoren i xy-planet blir

[tex]\frac{\frac{d\vec{r}}{dx}}{|\frac{d\vec{r}}{dx}|}[/tex].

Prikker du denne med gradienten vil du finne endringen i z-koordinaten når du beveger deg én enhet langs tangenten til banen i xy-planet.
Pickford
Pytagoras
Pytagoras

plutarco wrote:I xy-planet er banen til personen parametrisert som

[tex]\vec{r}(x)=(x,\frac12 x^2)[/tex], så retningsvektoren i xy-planet blir

[tex]\frac{\frac{d\vec{r}}{dx}}{|\frac{d\vec{r}}{dx}|}[/tex].

Prikker du denne med gradienten vil du finne endringen i z-koordinaten når du beveger deg én enhet langs tangenten til banen i xy-planet.
Herlig, dette gjekk jo brillefint!

Takk for hjelpe! :)

Er det rett å si at enhetstangent-vektor, og retningsvektor er det samme, eller surrer jeg litt nå?
Post Reply