Inverse Laplace

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Pickford
Pytagoras
Pytagoras

Hei,
står litt fast på denne.

Image

Svaret skal bli Image
, men selv med dette har jeg litt problemer med å reverse engineere svaret.

All hjelp verdsettes, takk. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann

Det er sikkert lurt å delbrøkoppspalte uttrykket først, for så å bruke lineariteten til Laplace-transformen;

[tex]\frac{2}{(s+1)(s^2+1)}=\frac{A}{s+1}+\frac{Bs}{s^2+1}+\frac{C}{s^2+1}[/tex]

for passende konstanter A,B,C
Pickford
Pytagoras
Pytagoras

plutarco wrote:Det er sikkert lurt å delbrøkoppspalte uttrykket først, for så å bruke lineariteten til Laplace-transformen;

[tex]\frac{2}{(s+1)(s^2+1)}=\frac{A}{s+1}+\frac{Bs}{s^2+1}+\frac{C}{s^2+1}[/tex]

for passende konstanter A,B,C
God skuring, ordner det der i fra.

Jeg mangler nok litt på delbrøksoppspaltningen. Det er ikke klart for meg hvordan du kom frem til [tex]\frac{2}{(s^2+1)}=\frac{As}{s^2+1}+\frac{B}{s^2+1}[/tex]

Tips og triks til hvor jeg lærer meg delbrøksoppspaltning? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann

Pickford wrote:
Jeg mangler nok litt på delbrøksoppspaltningen. Det er ikke klart for meg hvordan du kom frem til [tex]\frac{2}{(s^2+1)}=\frac{As}{s^2+1}+\frac{B}{s^2+1}[/tex]

Tips og triks til hvor jeg lærer meg delbrøksoppspaltning? :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Partial_fraction

Det viktige er at graden til polynomet i telleren skal være én mindre enn graden til polynomet i nevneren. Det er heller ikke riktig slik du tenker deg det i uttrykket over (du kan ikke separere ut kun den ene faktoren slik du har skrevet det).
Post Reply