jeg vet at [tex][a,b] \bot [ - b,a][/tex] i planet.
Hva gjelder i rommet?
Vektor og normal
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Dirichlet
- Posts: 166
- Joined: 19/11-2007 11:30
- Location: Tønsberg
2. år Prod. ingeniør
[tex][a,\,b,\,c] \cdot [d,\,e,\,f] = ad + be + cf[/tex]
Du må altså finne ut når [tex]ad + be + cf = 0[/tex], der a, b og c er gitt.
Setter [tex]d = 0[/tex], slik at [tex]be + cf = 0[/tex]. Hvis da [tex]f = -b[/tex] og [tex]e = c[/tex], så er vi i mål. (Men det er flere løsninger. F.eks. vil også [tex][b,\,-a][/tex] stå vinkelrett på [tex][a,\,b][/tex].)
[tex][a,\,b,\,c] \perp [0,\,c,\,-b][/tex]
Generelt tror jeg at for å finne en vektor som står vinkelrett på en annen (i rommet), så setter du en av "koordinatene" lik 0, bytter om på de to andre, og skifter fortegn på en av dem. Stemmer dette?
Du må altså finne ut når [tex]ad + be + cf = 0[/tex], der a, b og c er gitt.
Setter [tex]d = 0[/tex], slik at [tex]be + cf = 0[/tex]. Hvis da [tex]f = -b[/tex] og [tex]e = c[/tex], så er vi i mål. (Men det er flere løsninger. F.eks. vil også [tex][b,\,-a][/tex] stå vinkelrett på [tex][a,\,b][/tex].)
[tex][a,\,b,\,c] \perp [0,\,c,\,-b][/tex]
Generelt tror jeg at for å finne en vektor som står vinkelrett på en annen (i rommet), så setter du en av "koordinatene" lik 0, bytter om på de to andre, og skifter fortegn på en av dem. Stemmer dette?