Vektor og normal

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 166
Joined: 19/11-2007 11:30
Location: Tønsberg

jeg vet at [tex][a,b] \bot [ - b,a][/tex] i planet.

Hva gjelder i rommet?
2. år Prod. ingeniør
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Dobbelpost. Yey.
Last edited by Emilga on 19/05-2009 17:56, edited 1 time in total.
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

[tex][a,\,b,\,c] \cdot [d,\,e,\,f] = ad + be + cf[/tex]

Du må altså finne ut når [tex]ad + be + cf = 0[/tex], der a, b og c er gitt.

Setter [tex]d = 0[/tex], slik at [tex]be + cf = 0[/tex]. Hvis da [tex]f = -b[/tex] og [tex]e = c[/tex], så er vi i mål. (Men det er flere løsninger. F.eks. vil også [tex][b,\,-a][/tex] stå vinkelrett på [tex][a,\,b][/tex].)

[tex][a,\,b,\,c] \perp [0,\,c,\,-b][/tex]

Generelt tror jeg at for å finne en vektor som står vinkelrett på en annen (i rommet), så setter du en av "koordinatene" lik 0, bytter om på de to andre, og skifter fortegn på en av dem. Stemmer dette?
Post Reply