Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
[tex]u = x^2+3x \\ du = 2x+3 dx \Right dx = \frac{1}{2x+3} du\\ \int ln u \,\,du[/tex]
Da kan du integrere den siste, og sette inn for u etter på.
Edit:
Jøss så treg jeg er. La meg også legge til at du substituerer (Hvorav navnet integrasjon ved substitusjon som dukker opp i blandt ) inn dx i det opprindelige integrasjonsstykket slik at 2x+3 kan strykes.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Jeg tenkte mer noe slikt:
[tex]u = x^2+3x \\ du = \frac{dx}{2x+3} \\ \int (2x+3)(ln\, u) \frac{du}{2x+3} \\ \int ln u\,du = \frac{1}{u} +C = \frac{1}{x^2+3x}+C[/tex]
Du kan alltids sjekke om det er riktig ved å derivere. Dette kan også brukes til å integrere. Se etter kjennetegn på hvor man har brukt kjerneregelen for å komme fram til utrykket som skal integreres
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
D'oh!
Hva er det jeg har holdt på med? Deriverte av svaret jeg ga blir jo ikke riktig engang. Det gikk en smule fort i svingen der, ja.
Vel, da er det bare å se bort i fra mitt forrige innlegg. Jeg tror jeg får gå å sove litt..