Bunnpunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
Hei, jeg vet at dette kan være et tullete spørsmål, men hvordan finner man bunnpunkt ved regning?
Deriver funksjonen. Hva er den deriverte når grafen befinner seg på et topp- eller bunnpunkt?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Pytagoras
ok jeg har derivert funksjonen da fikk jeg f(x)= (2e^2x)-(2e^x) hva nå?
-
- Pytagoras
seff. jeg er uanset ikke sikker på om det er riktig derivert. f(x)= (e^2x)-(2e^x)
Den er riktig derivert, den. Vet du hva den deriverte representerer? Ut ifra dette, hva er den deriverte i et topp- eller bunnpunkt?
Den deriverte av [tex]f(x)[/tex] gir deg stigningstallet til tangenten til funksjonen i punktet [tex]\left(a,f(a)\right)[/tex].
Tegn en funksjon med et bunnpunkt, og tegn noen tangenter. Tegn tangenten til funksjonen i bunnpunktet. Bruk linjal. Hva blir stigningstallet til tangenten i bunnpunktet?
Tegn en funksjon med et bunnpunkt, og tegn noen tangenter. Tegn tangenten til funksjonen i bunnpunktet. Bruk linjal. Hva blir stigningstallet til tangenten i bunnpunktet?
-
- Pytagoras
det jeg lurer på er må jeg altid tegne funksjonen eller finnes det en formell for det?
-
- Pytagoras
Du får en tangent ved å derivere funksjonen, ikke sant?
-
- Pytagoras
Ok jeg satte den deriverte =0, men den er ikke 0 i -1 som er bunnpunktet til f(x), men den = 0 i 1