Spørsmål til implisitt derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
bjarteru
Pytagoras
Pytagoras

Trenger litt hjelp til følgende oppgave:

En kurve i planet består av de punktene (x,y) i første kvadrant (dvs. x>0 og y>0) som tilfredsstiller ligningen x^1/3y^1/2 = 2

vis ved implisitt derivasjon av vi har dy/dx = -2y/3x langs denne kurven.

Slik jeg har forstått det skal man ta - den derriverte av x,y med hensyn på x over den deriverte av x,y med hensyn på y... men siden alle eksemplene i boken er av typen x^2+y^2 går det helt i sur for meg når jeg skal ha opphøyd i brøk i tillegg til at det er xy.

Forslag?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester

bjarteru wrote:Trenger litt hjelp til følgende oppgave:

En kurve i planet består av de punktene (x,y) i første kvadrant (dvs. x>0 og y>0) som tilfredsstiller ligningen x^1/3y^1/2 = 2

vis ved implisitt derivasjon av vi har dy/dx = -2y/3x langs denne kurven.

Slik jeg har forstått det skal man ta - den derriverte av x,y med hensyn på x over den deriverte av x,y med hensyn på y... men siden alle eksemplene i boken er av typen x^2+y^2 går det helt i sur for meg når jeg skal ha opphøyd i brøk i tillegg til at det er xy.

Forslag?
[tex]x^{\frac{1}{3}}y^{\frac{1}{2}}=2[/tex]

[tex]\frac{d}{dx}(x^{\frac{1}{3}}y^{\frac{1}{2}})=\frac{d}{dx}2[/tex]

[tex]\frac{1}{3}x^{\frac{-2}{3}}\cdot y^{\frac{1}{2}}+x^{\frac{1}{3}}\cdot \frac{1}{2}y^{\frac{-1}{2}}\cdot \frac{dy}{dx}=0[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}=\frac{-\frac{1}{3}x^{\frac{-2}{3}}\cdot y^{\frac{1}{2}}}{x^{\frac{1}{3}}\cdot \frac{1}{2}y^{\frac{-1}{2}}}[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}=-\frac{2y^{\frac{1}{2}+\frac{1}{2}}}{3x^{\frac{1}{3}+\frac{2}{3}}}=-\frac{2y}{3x}[/tex]
bjarteru
Pytagoras
Pytagoras

takk for svar! Men er det lov til å bruke den fremgangsmåten? Potensregelen sier vel at a^m/a^n = a^m-n... mens her flyttes y potensene opp slik regelen sier, mens x potensen flyttes ned, som jo er motsatt av regelen.. Er godt mulig det bare er jeg som er litt dum :P men om du kunne forklart hvorfor vi kan gjøre det slik hadde jeg satt stor pris på det!
Photec
Pytagoras
Pytagoras

Såvidt jeg har skjønt kan man flytte y^-1/2 over brøkstrek ved å skifte fortegn. Det samme gjelder når Toppris flytter x`n og dens potens ned. Bare skifter fortegn på potensen for å flytte den der han vil ha den og for å trekke sammen.

Mener jeg å huske :)
Toppris
Maskinmester
Maskinmester

bjarteru wrote:takk for svar! Men er det lov til å bruke den fremgangsmåten? Potensregelen sier vel at a^m/a^n = a^m-n... mens her flyttes y potensene opp slik regelen sier, mens x potensen flyttes ned, som jo er motsatt av regelen.. Er godt mulig det bare er jeg som er litt dum :P men om du kunne forklart hvorfor vi kan gjøre det slik hadde jeg satt stor pris på det!
Det stemmer det Photec sier.

[tex]a^{-n}=\frac{1}{a^n}[/tex]
Post Reply