Matematikk muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Jentene<3

Hei! Vi er to jenter som har kommet opp i matte muntlig eksamen, hvor temaet vårt er avslutningsfest for 10 klasse.. Vi har veldig masse nerver nå og er veldig redde for å mislykkes, derfor hadde det vært veldig fint om noen kunne komme med litt tips om hvordan vi kan få frem dette, eksempler på problemstillinger osv.. ALT HJELPER FOLKENS!

Klemmer fra oss <3 8-)
nvm

Tips til eksamen:

Geometri!

Tenk på de tingene som f.eks.: fat, bord, serveter.

Lag noen vanskelige oppgaver :wink:
gjest

drikk masse cola, :lol:

¨vær kreativ å syng en egen skreve sang til sensor om matte regler;)

(sikker stryk)
Sven

Dere kunne ha med noe om innkjøp av varer og at de får varene noen prosent billigere. :wink:

Jeg kom også opp i Matte muntlig :)

lykke til :wink:
jentene<3

Hei! Til dere som har valgt å være så fryktelig negative så har vi kommet langt på vei og vi er faktisk ikke blonde som du som skrev første innlegg skal ha det til.. at vi spør om hjelp eller rettere sakt noen ideer vil vel ikke si at vi er dumme og blonde.. det er fint dere skremmer de som kommer hit for første gang..

til dere andre som har kommet med andre morsome ider tusen takk<3 fortsett sånn, dere er noen engeler 3

apropo mer konkrete spørsmål, så har vi valgt at temaet for ''avslutningsfesten'' skal være gresk mytologi, dermed kan vi feire det ute og få funnet ut mye med tanke på volom, målestokk også videre.

er kjempe kos med sånne positive svar, vi tar alt til nytte =) :D :)

klemmer<3 8-)
jentene<3

tusen takk for ideen sven, du er en knupp <3 8-)
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Heisann folkens.

Til dere som regelrett har kommet med useriøse svar og hengt ut trådstarter; skjerp dere. Dette forumet kan likesågodt brukes til brainstorming som til hjelp med konkrete oppgaver.

Fjernet en del innlegg i tråden - håper jeg slipper å fjerne flere!

Til trådstarter, her er noen eksempler dere muligens kan flette inn i foredraget deres:
  • Målestokk (tegn et kart over området der festen skal være)
  • Geometri (areal av diverse gjenstander på festen)
  • Likninger (Per spiser halvparten så mange kaker som Lise, Ole spiser tre kakestykker mer enn Per. Til sammen spiste de 10 kakestykker. Hvor mange spiste de hver?)
  • Vei/fart/tid, hvor lang tid bruker Per på å reise til festen dersom han bor x km unna og kjører i y km/t?
  • Valutta, Michael kommer fra USA og trenger norske penger for å komme inn på festen. Hvor mange NOK får han for x USD?
Her er noen eksempler som kan være greie å bygge videre på. Det viktigste er imidlertid at dere ikke velger for vanskelige oppgaver. Da har det lett for å bli krøll og sensor kan tyde dette som at dere er usikre på det dere driver med.

Velg oppgaver dere er sikre på og hold et selvsikkert foredrag for eksaminator og sensor! :wink:
jentene<3

ÅÅ tusen takk Knut Erik! Du ga oss masse gode ideer! Å det betyr masse for oss! Nå håper vi ihvertfal på en 5er =) vi skal nok si ifra hvordan dt gikk =) hehe TUSEN TAKK<3 du er vår reddende engel

klemmer <3 :D
gutt

jeg går i tiende og har prøvemuntlig eksamen som vi kaller og har blitt trukket i matte. mitt tema er klassefest, kan noen gi meg noen inspirasjoner om det fort løpende.
Drezky
Hilbert
Hilbert

gutt wrote:jeg går i tiende og har prøvemuntlig eksamen som vi kaller og har blitt trukket i matte. mitt tema er klassefest, kan noen gi meg noen inspirasjoner om det fort løpende.
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=428084
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

gutt wrote:jeg går i tiende og har prøvemuntlig eksamen som vi kaller og har blitt trukket i matte. mitt tema er klassefest, kan noen gi meg noen inspirasjoner om det fort løpende.
- Lei et lokale i utlandet, da kan du vise valutaregning.
- Reisetid til lokalet, da kan du vise regning med fart/tid.
- Regn areal og volum av lokalet. Om lokalet har skråtak kan du trekke inn litt pytagoras også ;)
- Innkjøp av varer, avslag i prosent etc. Dvs. vise prosentregning.
- Likninger som den lenger opp i tråden. "Si at Per spiser halvparten så mange kaker som Lise, Ole spiser tre kakestykker mer enn Per. Til sammen spiste de 10 kakestykker."
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply