Og jeg har en del trøbbel med disse derivasjonsoppgavene:
Oppgave 1
^= opphøyd i
Bestanden av smågnagere i et område utvikler seg i løpet av sommeren etter følgende modell:
A(t)= 10^6 * (t^1,5)/(t^3+300) + 3000
der A(t) er antall individer t uker etter at sommeren starter.
Bruk derivasjn til å bestemme det største antallet smågnagere i løpet avsommeren.
(vet du skal bruke kvotient-regelen, men det blir så rotete og jeg vet ikke helt hva jeg skal forkorte osv.)
Oppgave 2
Et kloakkrenseanlegg slipper ved et uhell urenset kloakk ut i en innsjø. Utslippet pågår i noen dager, og dette reduserer oksygenmengden i vannet. Oksygenmengden t dager etter at utslippet starter, kan tilnærmet beskrives av funksjonen f gitt ved:
f(t) = 1 - (10t)/((t+10)^2)
Vis ved derivasjon at oksygenmengden i vannet er minst etter 10 dager.
Heldagsprøve i morgen...(2MX)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er VK-1 pensum altså..Gutt^16 wrote:Hvilke oppgaver der det der?
Helt random eller noe GK får imorgen?
----------------------------------------
Og så trenger jeg hjelp med disse sannsynlighetsoppgavene:
Oppgave 3
Ved en videregående skole skal alle elevene velge akkurat tre av følgende fem fag: bedriftsøkonomi, samfunnskunnskap, matematikk, sosialøkonomi og rettslære. Men det viser seg å være umulig å ha samfunnskunnskap og bedriftsøkonomi samtidig.
Hvor mange kombinasjoner er det?
Oppgave 4
Til en prøve stilles det 10 spørsmål, og elevene skal svare på akkurat 7 av dem. På hvor mange måter kan de 7 spørsmålene velges ut når minst 2 av de 4 første spørsmålene må besvares?
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
vel, kan vel ikke vente å få svar hver gang; ihvert fall ikke når jeg postet så sent..
Er litt usikker på hvor godt jeg gjorde det; fant ut etterpå at jeg gjorde feil på i hvertfall 2 deloppgaver (og de var idiotiske feil!), og sannsynligvis var nok ikke alt annet heller feilfritt. Men jeg følte likevel at det gikk bra, så får jeg bare håpe at det holder til å holde 6-ern som standpunkt-karakter.
Men det hadde vært flott om noen tok seg bryet å løse oppgavene ovenfor likevel.. kan jo være jeg kommer opp i eksamen..

Er litt usikker på hvor godt jeg gjorde det; fant ut etterpå at jeg gjorde feil på i hvertfall 2 deloppgaver (og de var idiotiske feil!), og sannsynligvis var nok ikke alt annet heller feilfritt. Men jeg følte likevel at det gikk bra, så får jeg bare håpe at det holder til å holde 6-ern som standpunkt-karakter.
Men det hadde vært flott om noen tok seg bryet å løse oppgavene ovenfor likevel.. kan jo være jeg kommer opp i eksamen..

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"