1T -finne et utrykk for arealet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Kan noen forklare fremgangsmåten her, uansett hva jeg gjør så får jeg (5 pi *r^2)/2 + 34r. Fasiten sier svaret skal være (5 pi *r^2)/8 + 34r, hvor er det de har fått 8 fra?
- Vedlegg
-
- 1E498A8A-B513-4729-B3CF-9C25E9CF0D75.jpeg (71.57 kiB) Vist 1758 ganger
Arealet av en sirkel er generelt $\pi R^2$, og en halvsirkel dermed $\frac{1}{2}\pi R^2$ (her bruker jeg $R$ som generelt symbol for radien, siden $r$ er en konstant i figuren som kan skape forvirring).
For halvsirkelen til venstre, er radien $R = \frac{r}{2}$, siden diameteren er $r$. Og da blir arealet til den $\frac{1}{2}\pi\biggl(\frac{r}{2}\biggr)^2$
For halvsirkelen til høyre, er radien $R=r$, siden diameteren er $2r$. Og da blir arealet til den $\frac{1}{2}\pi r^2$
SveinR skrev: ↑16/10-2022 22:10Arealet av en sirkel er generelt $\pi R^2$, og en halvsirkel dermed $\frac{1}{2}\pi R^2$ (her bruker jeg $R$ som generelt symbol for radien, siden $r$ er en konstant i figuren som kan skape forvirring).
For halvsirkelen til venstre, er radien $R = \frac{r}{2}$, siden diameteren er $r$. Og da blir arealet til den $\frac{1}{2}\pi\biggl(\frac{r}{2}\biggr)^2$
For halvsirkelen til høyre, er radien $R=r$, siden diameteren er $2r$. Og da blir arealet til den $\frac{1}{2}\pi r^2$
Tusen takk for forenklet forklaring!