Hei,
I ein oppgåve er eg bedt om å samanlikne to akselerasjon. Den eine akselerasjonen er når heisen starter frå ro og aukar farten oppover og der er akselerasjonen 11, 6 m/s^2^.
i den andre fasen når heisen nærmar seg på toppen og far farten av er akselerasjonen 7,6 m/s^2^.
Kan nokon hjelpe meg å samanlikne desse to akselerjonane?
Takk for hjelpen:)
Fysikk 1 - samanlikne to akselerasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei
Ja...Du har sikkert gjennomført forsøket.
Vi velger positiv retning oppover.
Før heisen starter, er summen av krefter null. G = N, der G er tyngdekraften og N er normalkraften fra underlaget.
Når heisen starter sin opptur, øker den hastigheten en stund (akselererer). Da er summen av krefter oppover (N=G+M, der motoren utgjør kraften M) større enn G. Du føler deg tyngre enn vanlig.
Når heisen ar jevn hastighet, er kraftsummen lik null. G=N igjen.
Når heisen bremser (neg akselerasjon (retardasjon)), er summen av krefter oppover (N=G-M) mindre enn G. Du føler deg lettere enn vanlig.
Når heisen står i ro igjen, er N=G
Siden akselerasjonen i starten, 11.6 m/s^2, er større (i absoluttverdi) enn retardasjonen mot slutten, -7.6 m/s^2 ( 7.6 m/s^2 i absoluttverdi), kan vi si at motoren gir enn større kraft i starten enn bremsekraften den utfører mot slutten.
Ja...Du har sikkert gjennomført forsøket.
Vi velger positiv retning oppover.
Før heisen starter, er summen av krefter null. G = N, der G er tyngdekraften og N er normalkraften fra underlaget.
Når heisen starter sin opptur, øker den hastigheten en stund (akselererer). Da er summen av krefter oppover (N=G+M, der motoren utgjør kraften M) større enn G. Du føler deg tyngre enn vanlig.
Når heisen ar jevn hastighet, er kraftsummen lik null. G=N igjen.
Når heisen bremser (neg akselerasjon (retardasjon)), er summen av krefter oppover (N=G-M) mindre enn G. Du føler deg lettere enn vanlig.
Når heisen står i ro igjen, er N=G
Siden akselerasjonen i starten, 11.6 m/s^2, er større (i absoluttverdi) enn retardasjonen mot slutten, -7.6 m/s^2 ( 7.6 m/s^2 i absoluttverdi), kan vi si at motoren gir enn større kraft i starten enn bremsekraften den utfører mot slutten.