Hei folken!
Kan noen av dere dele hva dere svarte på flervalgsoppgavene?
dette svarte jeg:
1)A
2)B
3)D
4)B
5)A
6)A
7)B
8)D
9)D
10)B
11)C
12)C
13)D
14)D
15)A
16)B
17)C
18)B
19)D
20)C
21)C
22)B
23)A
24)C
Kan hende jeg husker feil, man jaja. Hva med dere?
Biologi 2 Eksamen 2019 vår
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
abdi-1 wrote:Hei folken!
Kan noen av dere dele hva dere svarte på flervalgsoppgavene?
dette svarte jeg:
1)A
2)B
3)D
4)B
5)A
6)A
7)B
8)D
9)D
10)B
11)C
12)C
13)D
14)D
15)A
16)B
17)C
18)B
19)D
20)C
21)C
22)B
23)A
24)C
Kan hende jeg husker feil, man jaja. Hva med dere?
Lol, husker ikke. Men hva fikk du på oppgave 4 og den oppgaven å del 1 der du skulle identifisere faren til B?
På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.
Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Weee. Har det samme også. Vi får håpe at det går bra. Følte ikke at eksamen var spesielt vanskelig i år. Men jeg er mest redd for flervalget. Hvordan syns du det gikk?abdi-1 wrote:På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.
Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Satser på en 6-er jeg. Følge også at oppgave 5 d var litt generell, men tror det vil gå bra så lenge man nevner genflyt, genlager, flaskehals osv. Håper på at vi tenker på samme oppgave nå lol. Dd? hva sater du på?abdi-1 wrote:Stusser litt over flervalgsoppgavene, ikke alltid godt å vite. Men ellers gikk det kjempebra. Mislikte oppgave 5 d og e. De var alt for generelle til å kunne koble mot pensum og fagbegreper.
hva med deg hva satser du på?
poengfordelingen ligger ute nå:
https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... iledninger
https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... iledninger
Svarte at i 1, 4 og 5 ble oksygen redusert, mens i 2 og 6 ble atp ikke produsert? Hvorfor blir atp produsert i 2 og oksygen redusert?Banan wrote:Weee. Har det samme også. Vi får håpe at det går bra. Følte ikke at eksamen var spesielt vanskelig i år. Men jeg er mest redd for flervalget. Hvordan syns du det gikk?abdi-1 wrote:På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.
Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Men oksygengass vil vel ikke minke i glass 2 når dette inneholder glukose og mitrokondrier? Så vidt jeg forstår har ikke mitokondriet enzymene nødvendig for å bryte ned glukose - ergo vil det ikke benyttes noe oksygengass. Ei heller produksjon av ATP.abdi-1 wrote:02 avtar ikke direkte kommenterte jeg, men at delingen av glukose ville resultert i at NADH blir produsert og dermed at den kan videre delta i den oksidative foforblabla som krever oksygen.
Forøvrig ligger fasit på flervalgsoppgaver ute på udir.no nå hvis dere ikke alt har sett det

Jeg fikk dette på denne oppgaven, er jeg i nærheten av noe?
1. Torsken som er heterozygot for begge egenskapene har genotypen ABab. Torsken
med kort skjedd og både små og store prikker er heterozygot for skjegg-genet og
homozygot for prikke-genet. Dette gir genotypen Aabb.
2. For at avkommet skal få fenotypen langt skjegg og bare små prikker må den være
homozygot for allel a og enten heterozygot (Bb) eller homozygot for den dominante
varianten av skjegg-genet (BB). Av kryssningsskjema ser vi at dette er aktuelt for 1:8,
ergo er det 12.5% sjanse for avkom med den aktuelle fenotypen.
AB Ab aB ab
Ab ABbA AbAb aBAb abAB
ab ABab Abab aBab abab
D) Dersom genene er koplet må allel a og b ligge på samme kromosom. Sidene genene er
koplet og altså sitter på samme kromosom, blir de nedarvet sammen. Det måtte da blitt
produser kjønnsceller med enten genotypen AB eller ab (se figur 2).

1. Torsken som er heterozygot for begge egenskapene har genotypen ABab. Torsken
med kort skjedd og både små og store prikker er heterozygot for skjegg-genet og
homozygot for prikke-genet. Dette gir genotypen Aabb.
2. For at avkommet skal få fenotypen langt skjegg og bare små prikker må den være
homozygot for allel a og enten heterozygot (Bb) eller homozygot for den dominante
varianten av skjegg-genet (BB). Av kryssningsskjema ser vi at dette er aktuelt for 1:8,
ergo er det 12.5% sjanse for avkom med den aktuelle fenotypen.
AB Ab aB ab
Ab ABbA AbAb aBAb abAB
ab ABab Abab aBab abab
D) Dersom genene er koplet må allel a og b ligge på samme kromosom. Sidene genene er
koplet og altså sitter på samme kromosom, blir de nedarvet sammen. Det måtte da blitt
produser kjønnsceller med enten genotypen AB eller ab (se figur 2).