Min datter ble trukket ut til eksamen i 1p. Gikk ned fra 4 i standpunkt til 2 på eksamen. Hun vil bli lærer og trengte derfor en 4er på eksamen. Leste derfor matematikk som en gal sommeren og høsten etter for å prøve seg igjen på høsten. Og klarte 4
Eksamenstrekk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Nervøs datter
Hei.
Min datter ble trukket ut til eksamen i 1p. Gikk ned fra 4 i standpunkt til 2 på eksamen. Hun vil bli lærer og trengte derfor en 4er på eksamen. Leste derfor matematikk som en gal sommeren og høsten etter for å prøve seg igjen på høsten. Og klarte 4
Nå er 4eren i standpunkt sikret for 2p. Hun er livredd for igjen å bli trukket ut til skriftlig eksamen i matematikk nå igjen. Har dere noen erfaring med dette; er det sannsynlig å bli trukket ut til eksamen i 2p hvis du var blant de (uheldige) som ble trukket ut til eksamen i 1p?
-
Guest
Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
-
Vaktmester
- World works; done by its invalids

Det er hver enkelt skole som gjennomfører trekket alle steder jeg har hørt om. Mulig det varierer fra fylke til fylke hvordan ordningen er.Gjest wrote:Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
-
Guest
Det kan hende. Her jeg bor gjennomføres uansett trekket av fylkeskommunen, som vil si at både lærere og elever får vite opptrekket samtidig.
-
Guest
Vaktmester wrote:Det er hver enkelt skole som gjennomfører trekket alle steder jeg har hørt om. Mulig det varierer fra fylke til fylke hvordan ordningen er.Gjest wrote:Eksamenstrekk på videregående er det fylkeskommunen som tar seg av, så hva du ble trukket opp i på VG1 skal ikke ha noe med hva du blir trukket opp i på VG2. For de fleste vil det derimot være større sjanse på bli trukket opp i matte på VG2, siden alle skal opp til en eksamen da.
Hvis det er noen rettferdighet i verden, burde skolen kunne påvirke. Med tanke på at 80% går ned fra standpunkt til eksamen i 1p, burde man ikke "straffes" med matematikk to år på rad når man var så uheldig å være blant de (20%) som ble trukket ut til eksamen i vg1.
Har et lønnlig håp om at skolen har plukket ut de stakkarene som måtte ha 1p eksamen i fjor og satt dem opp for trekk i de andre aktuelle fagene.
Og de som har kommet på ideen om at lærerstudentene må ha 4 i matematikk, burde iallfall være klar over hvor urettferdig det er med eksamenstrekket som kun rammer noen uheldige stakkarer
-
111111
sannsynligheten for å bli trukket opp i skriftlig igjen er nok mindre enn å bli trukket for første gang.
grunnen til dette er at de ofte trekker opp flere fra en skole i et fag hvis ingen der har hatt eksamen i det faget på en stund. Sannsynligheten for at hun blir trukket opp i matte ligge fortsatt i underkant av 40% hvis vi antar at hun har fremmedspråk og tre andre programfag i studiespes, hvis hun går en annen linje vet jeg ikke.
grunnen til dette er at de ofte trekker opp flere fra en skole i et fag hvis ingen der har hatt eksamen i det faget på en stund. Sannsynligheten for at hun blir trukket opp i matte ligge fortsatt i underkant av 40% hvis vi antar at hun har fremmedspråk og tre andre programfag i studiespes, hvis hun går en annen linje vet jeg ikke.