Hei,
Vi jobber nå med kapittelet om likevekt i Kjemi 1. Jeg kan ikke forstå hvilken enhet jeg skal ha på likevektskonstanten?
Noen steder i boka er den oppgitt som (mol/L)^-2, andre steder er den opphøyd i -1. Når jeg ser på ulike nettsider og på tabellene som man får utdelt ved eksamen i Kjemi 2, virker det som at likevektskonstanten ikke har en enhet.
Håper noen kan hjelpe meg ut av forvirringen!
enhet på likevektskonstanten
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Er en stund siden jeg har hatt kjemi, men tror enheten til likevektskonstanten vil avhenge av den konkrete kjemiske likevekten du holder på med.
(Det er bare å sette inn enhetene for konsentrasjon i hver av faktorene i utregningen av likevektskonstanten, så ser du hvilken enhet du ender opp med til slutt.)
(Det er bare å sette inn enhetene for konsentrasjon i hver av faktorene i utregningen av likevektskonstanten, så ser du hvilken enhet du ender opp med til slutt.)
i)Kjemi1gjest wrote:Hei,
Vi jobber nå med kapittelet om likevekt i Kjemi 1. Jeg kan ikke forstå hvilken enhet jeg skal ha på likevektskonstanten?
Noen steder i boka er den oppgitt som (mol/L)^-2, andre steder er den opphøyd i -1. Når jeg ser på ulike nettsider og på tabellene som man får utdelt ved eksamen i Kjemi 2, virker det som at likevektskonstanten ikke har en enhet.
Håper noen kan hjelpe meg ut av forvirringen!
gitt 1 reaksjon/likevekt:
[tex]A+B<=>C[/tex]
der alle er oppgitt i M=mol/L
dvs:
[tex][tex][/tex]K=\frac{[C]}{[A]*}=[/tex]
[tex]K(benevning) = \frac{M}{M*M} = 1/M = M^{-1}[/tex]
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
ii)
gitt en annen reaksjon, likevekt:
[tex]2A+B<=>3C[/tex]
[tex][tex][/tex]K=\frac{[C]^3}{[A]^2*}[/tex]
[tex]K(benevning)=\frac{M^3}{M^2*M}=1[/tex]
osv...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]