Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
På forhånd tusen takk for hjelp!
Fysikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg har også fy1:cookies wrote:Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
Du har brukt riktige formler ser det ut som. Et tips: Se på oppgaven som ett system;
1. Hvilke ytre kreft er det som får loddene til å bevege seg? Gravitasjonskraften. Gravitasjonskraften funker på både lodd 1 og lodd 2. Gravitasjonskraften som virker på lodd 2 får systemet til å bevege seg, mens lodd 1 virker i mot.
Altså: Summen av kreftene: (M2)g - (M1)g / M1 + M2 (massen til hele systemet)
2. Bruk Newtons andre lov og finn akselerasjonen og sett det inn i den tidløse formelen.
Altså:
(M2)g - (M1)g / M1 + M2, deretter får du akselerasjonen, sett denne inn i den tidløse formelen.
v^2=2*a*s ==> v=sqrt(2as)
Tusen takk!gggggjst wrote:Jeg har også fy1:cookies wrote:Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
Du har brukt riktige formler ser det ut som. Et tips: Se på oppgaven som ett system;
1. Hvilke ytre kreft er det som får loddene til å bevege seg? Gravitasjonskraften. Gravitasjonskraften funker på både lodd 1 og lodd 2. Gravitasjonskraften som virker på lodd 2 får systemet til å bevege seg, mens lodd 1 virker i mot.
Altså: Summen av kreftene: (M2)g - (M1)g / M1 + M2 (massen til hele systemet)
2. Bruk Newtons andre lov og finn akselerasjonen og sett det inn i den tidløse formelen.
Altså:
(M2)g - (M1)g / M1 + M2, deretter får du akselerasjonen, sett denne inn i den tidløse formelen.
v^2=2*a*s ==> v=sqrt(2as)

Husk:
Loddene beveger seg 0.13 meter, og ikke 0.23 meter. Kanskje det er derfor du har fått feil svar?
Loddene beveger seg 0.13 meter, og ikke 0.23 meter. Kanskje det er derfor du har fått feil svar?