Hei, jeg har gjort disse oppgavene, men vet virkelig ikke om jeg har gjort riktig. Ser at svaret (er et svarskjema man skal fylle det inn i, men ingen fasit) skal i noen instanser føres inn i kWh (før det omgjøres til J), og jeg har ikke fått den enheten noe sted...
FORHÅNDSOPPGAVE 3a.
En kokeplate har en effekt på 1200W.
a. Hvor mye energi leverer den i løpet av en halv time?
b.Vi setter en kjele med vann på kokeplaten. Av energien kokeplaten leverer går 900 W til oppvarming av vannet i kjelen. Hvor stor er virkningsgraden for oppvarming av vannet?
c.Vannet begynner å koke og platen leverer fortsatt 900 W.Vi lar vannet koke i 30 minutter. Hvor mye energi har vannet mottatt i løpet av denne halvtime?
d.Hvor mye vann vil fordampe i løpet av denne halvtimen?
FORHÅNDSOPPGAVE 4
En elektrisk kokeplate bruker 1000 W elektrisk energi. På platen står en gryte vann og koker. I løpet av 15 minutter fordamper 240 gram vann.
a.Beregn energien som skal til for å fordampe vannet.
b.Bestem virkningsgraden i prosessen.
Svar 3: a. 2,16MJ, b. 75%, c. 1,62MJ, d. 717kg vann
4: a. ≈54 kJ, b. ≈ 6.0%.
Virker dette nogenlunde rett? Litt usikker på fremgangsmåte og slikt, da jeg slet med å finne lignende oppgaver jeg kunne sammenligne med. Setter pris på all mulig tilbakemelding.
fysikk - termofysikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa