Naturlig tallteori-rekkefølge
Posted: 02/01-2018 12:22
Har så smått begynt å lage et tallteori-kurs, som jeg selvfølgelig planlegger å gjøre ganske omstendig, men det å finne en naturlig (no pun intended) rekkefølge å gjøre ting i er litt vanskelig.
Jeg tenkte jeg skulle gå ut fra kapittel-inndelinga i ei bok som heter A Friendly Introduction to Number Theory, som har følgende kapitler:

Innledningsvis virker dette greit. Pytagoreiske tripler har ikke så mye praktisk nytte nå til dags, men det åpner for at man kan utforske mønster, gjøre hypoteser, og føre bevis.
Eksempelvis laga jeg et lite Python-skript som skrev ut de første ~100 primitive pytagoreiske triplene (PPT), og laga en video der jeg viser frem resultatet, observerer at i alle PPTene $(a, b, c) : a^2 + b^2 = c^2$ så vil $a, b$ ha motsatt paritet, og $c$ er alltid odde, som er fine nybegynner-bevis.
Så ting ser greit ut hittil, men spørsmålet jeg har er om dere ser forbedringspotensiale i kapittel-inndelinga? Kanskje kapitler som passer inn mellom to andre?
Jeg tenkte jeg skulle gå ut fra kapittel-inndelinga i ei bok som heter A Friendly Introduction to Number Theory, som har følgende kapitler:

Innledningsvis virker dette greit. Pytagoreiske tripler har ikke så mye praktisk nytte nå til dags, men det åpner for at man kan utforske mønster, gjøre hypoteser, og føre bevis.
Eksempelvis laga jeg et lite Python-skript som skrev ut de første ~100 primitive pytagoreiske triplene (PPT), og laga en video der jeg viser frem resultatet, observerer at i alle PPTene $(a, b, c) : a^2 + b^2 = c^2$ så vil $a, b$ ha motsatt paritet, og $c$ er alltid odde, som er fine nybegynner-bevis.
Så ting ser greit ut hittil, men spørsmålet jeg har er om dere ser forbedringspotensiale i kapittel-inndelinga? Kanskje kapitler som passer inn mellom to andre?