Heisann!
Sitter og koser meg med litt derivasjon repetisjon som forberedelse til R2. Jeg sliter litt med å forstå hvordan du deriverer et uttrykk som er en del av en FY1 ligning.
Ifølge regelen så er ( k * u(x) )´= k * u´(x).
Uttrykket jeg jobber er slik:
1/2 * a * t^2
Svaret på dette er visstnok a * t, og da virker det jo som de intuitivt har flyttet eksponenten ned i samsvar med regelen:
( a^n )´ = n * a^(n - 1).
Men hvordan virker dette, i og med at vi har 2 variabler; a og t? Ville det ikke i dette tilfelle vært mest riktig å bruke produktregel?
Hvis noen kjapt kunne forklart dette er jeg veldig takknemlig!
Derivere uttrykk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Da dette er FYSIKK så antar jeg at [tex]a=akselerasjon[/tex] som er konstant og det er t (tiden) man deriverer mhp.
[tex]\left (\frac{1}{2}at^2 \right )'=\frac{1}{2}a(t^2)'=\frac{1}{2}a*\left ( 2t^{2-1}\right )=\frac{1}{2}a*(2t)\, \cancel{2} =at[/tex]
[tex]\left (\frac{1}{2}at^2 \right )'=\frac{1}{2}a(t^2)'=\frac{1}{2}a*\left ( 2t^{2-1}\right )=\frac{1}{2}a*(2t)\, \cancel{2} =at[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
-
goobigofs
Ahh, tror jeg er litt mer on-track da. Men la oss si at vi fikk en oppgave som sa "Deriver dette uttrykket" i kontrast til "Finn en funksjon v(t) ved hjelp av s(t)" - hvordan hadde det da blitt? Eller vil vi aldri få en slik oppgave, kun en som inneholder "med hensyn på x"?Drezky wrote:Da dette er FYSIKK så antar jeg at [tex]a=akselerasjon[/tex] som er konstant og det er t (tiden) man deriverer mhp.
-
Dolandyret
- Lagrange

Du vil jo få et funksjonsuttrykk du skal derivere, og da vil det jo vise seg hvklken variabel du skal derivere med hensyn på.goobigofs wrote:Ahh, tror jeg er litt mer on-track da. Men la oss si at vi fikk en oppgave som sa "Deriver dette uttrykket" i kontrast til "Finn en funksjon v(t) ved hjelp av s(t)" - hvordan hadde det da blitt? Eller vil vi aldri få en slik oppgave, kun en som inneholder "med hensyn på x"?Drezky wrote:Da dette er FYSIKK så antar jeg at [tex]a=akselerasjon[/tex] som er konstant og det er t (tiden) man deriverer mhp.
Står det "deriver uttrykket" med [tex]f(x)=x^2+x+a[/tex] så deriverer du med hensyn på x, og anser "a" som en vilkårlig konstant.
Står det "deriver uttrykket" med kun f.eks. [tex]x^3+a^2[/tex] så er det ikke godt å si hva en skal gjøre, da både a og x kan være vilkårlige konstanter.
Oppgaver er dog som regel presisert rimelig godt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
goobigofs
Får du en funksjon så vil det med andre ord være logisk at "parameteren", (x i f(x)) vil være den du skal derivere med hensyn på?Dolandyret wrote:Du vil jo få et funksjonsuttrykk du skal derivere, og da vil det jo vise seg hvklken variabel du skal derivere med hensyn på.goobigofs wrote:Ahh, tror jeg er litt mer on-track da. Men la oss si at vi fikk en oppgave som sa "Deriver dette uttrykket" i kontrast til "Finn en funksjon v(t) ved hjelp av s(t)" - hvordan hadde det da blitt? Eller vil vi aldri få en slik oppgave, kun en som inneholder "med hensyn på x"?Drezky wrote:Da dette er FYSIKK så antar jeg at [tex]a=akselerasjon[/tex] som er konstant og det er t (tiden) man deriverer mhp.
Står det "deriver uttrykket" med [tex]f(x)=x^2+x+a[/tex] så deriverer du med hensyn på x, og anser "a" som en vilkårlig konstant.
Står det "deriver uttrykket" med kun f.eks. [tex]x^3+a^2[/tex] så er det ikke godt å si hva en skal gjøre, da både a og x kan være vilkårlige konstanter.
Oppgaver er dog som regel presisert rimelig godt.