Sommerjobben matte muntlig, eksamen.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Trenger ideer

Hei :) Jeg har fått temaet sommerjobben, jeg har fått med meg det meste, men lurer på om noen har noen ideer til funksjoner som man ikke trenger geogebra til (pga. gjort det). Jeg trenger en oppgave til innen for dette føler jeg... og nå trenger jeg noen tips... :D

Oppgaven som jeg har laget er forresten

Jeg får 100 kr i grunn lønn og 10 kr per kurv med jordbær jeg selger

a) lag en funksjon for lønna, bruk geogebra

b) hvor mye har jeg tjent etter 8t?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Trenger ideer skrev:Hei :) Jeg har fått temaet sommerjobben, jeg har fått med meg det meste, men lurer på om noen har noen ideer til funksjoner som man ikke trenger geogebra til (pga. gjort det). Jeg trenger en oppgave til innen for dette føler jeg... og nå trenger jeg noen tips... :D

Oppgaven som jeg har laget er forresten

Jeg får 100 kr i grunn lønn og 10 kr per kurv med jordbær jeg selger

a) lag en funksjon for lønna, bruk geogebra

b) hvor mye har jeg tjent etter 8t?
b) var rar. Spørs jo hvor mange kurver du selger, ikke hvor mange timer som går.
x vil være antall kurver. Tida har ingenting med oppgava å gjøre.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Trenger ideer

Dolandyret skrev:
Trenger ideer skrev:Hei :) Jeg har fått temaet sommerjobben, jeg har fått med meg det meste, men lurer på om noen har noen ideer til funksjoner som man ikke trenger geogebra til (pga. gjort det). Jeg trenger en oppgave til innen for dette føler jeg... og nå trenger jeg noen tips... :D

Oppgaven som jeg har laget er forresten

Jeg får 100 kr i grunn lønn og 10 kr per kurv med jordbær jeg selger

a) lag en funksjon for lønna, bruk geogebra

b) hvor mye har jeg tjent etter 8t?
b) var rar. Spørs jo hvor mange kurver du selger, ikke hvor mange timer som går.
x vil være antall kurver. Tida har ingenting med oppgava å gjøre.
Jeg glemte å si hele oppgava sorry xD
Amalieee
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/06-2016 16:36

Trenger ideer skrev:Hei :) Jeg har fått temaet sommerjobben, jeg har fått med meg det meste, men lurer på om noen har noen ideer til funksjoner som man ikke trenger geogebra til (pga. gjort det). Jeg trenger en oppgave til innen for dette føler jeg... og nå trenger jeg noen tips... :D

Oppgaven som jeg har laget er forresten

Jeg får 100 kr i grunn lønn og 10 kr per kurv med jordbær jeg selger

a) lag en funksjon for lønna, bruk geogebra

b) hvor mye har jeg tjent etter 8t?
Det er noe som ikke stemmer ja, jeg foreslår at du beholder 100kr i grunnlønn, og at du fpr 10 kr i provisjon per kurv du klarer å plukke.(altså oppgave a)

Du kan si at du plukker 20 kurver med jordbær en dag. Og i steden for timer, så kan du heller spørre om hvor mye du tjente den dagen på å plukke 20 kurver (gjør om oppgave b)

så svaret på a og b vil bli dette
a) y= 10x+100
b) x=20

10*20+100 = 300

Håper jeg forstod riktig :wink:
Svar