Elektrokjemisk celle

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
stimorolextra

En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.
Jeg ser jo at kobberelektroden øker i masse ettersom det er den mest elektronegative (det skjer en reduksjon). Men vil pH-verdien synke eller øke ved hydrogenelektroden? Jeg ser jo at det er en oksidasjon ved hydrogenelektroden, og at det derfor blir dannet hydrogenion. Men øker pH-verdien da? Er det ikke H3O+ som avgjør pH-verdien og ikke hydrogenion?
stimorolextra

Har enda en oppgave jeg lurer på....
I en litiumjodid-celel reagerer litium og jod til litiumjodid. Hvorfor må det være vannfritt miljø i cellen?
Jeg ser jo at det ikke har noen med reduksjons-eller oksidasjonpotensial å gjøre, for det er uansett jod som blir redusert og litium som blir oksidert. Kan det ha med å gjøre at det skjer en reaksjon mellom litium og vann? Hvordan i så fall? Hvilken reaksjon? Hvordan kan jeg vite det?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

stimorolextra wrote:Har enda en oppgave jeg lurer på....
I en litiumjodid-celel reagerer litium og jod til litiumjodid. Hvorfor må det være vannfritt miljø i cellen?
Jeg ser jo at det ikke har noen med reduksjons-eller oksidasjonpotensial å gjøre, for det er uansett jod som blir redusert og litium som blir oksidert. Kan det ha med å gjøre at det skjer en reaksjon mellom litium og vann? Hvordan i så fall? Hvilken reaksjon? Hvordan kan jeg vite det?
Li og alkalimetaller ragerer kraftig med vann.
[tex]2Li + 2H_2O => 2LiOH + H_2(g)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
stimorolextra

stimorolextra wrote:En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.
Jeg ser jo at kobberelektroden øker i masse ettersom det er den mest elektronegative (det skjer en reduksjon). Men vil pH-verdien synke eller øke ved hydrogenelektroden? Jeg ser jo at det er en oksidasjon ved hydrogenelektroden, og at det derfor blir dannet hydrogenion. Men øker pH-verdien da? Er det ikke H3O+ som avgjør pH-verdien og ikke hydrogenion?

Noen som kan hjelpe meg med denne? :)
Mentoz
Pytagoras
Pytagoras

stimorolextra wrote:
stimorolextra wrote:En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.

Noen som kan hjelpe meg med denne? :)
Generelt sett så må du jo se på Spenningsrekka for å finne ut hva som blir oksidert og redusert. Men dersom du allerede har gjort det og ser at det blir dannet H+, vil pH synke dersom det er vann tilstede fordi H20 + H+ -> H3O+.
Kjemikern
Guru
Guru

Husk at i en vandig miljø så er $H^+\approx H_3O^+$
Post Reply