Har en oppgave jeg bare delvis forstår. Hadde vært flott om noen med mer kunnskap om emnet kunnet forklart meg litt.
Sigurd er 30 km frå heimen sin. Han syklar heimover med ein konstant fart
på 12 km/h.
Lag ei grafisk framstilling som viser samanhengen mellom talet på timar og talet på
kilometer han er heimanfrå.
Kor lang tid tek det før han kjem heim?
Forstår at jeg må lage en liten tabell med x og y verdier for å tegne grafen, men det jeg derimot ikke forstår er hvorfor jeg ikke kan gjøre slik: 12x-30, med x verdier 0 1 2 og y verdiene blir da -30, -18 og -6. Har sett på en fasit oppgave fra denne oppgaven og da har de gjort noe slikt 30-12x, med x verdiene 0,3 og 4 og fått ut y verdiene 30, -6 og -18, som er mye mer logisk siden han begynner og sykler fra 30 km, og ikke minus 30. Forstår likevel ikke slike oppgaver så godt, hadde satt pris på om noen kunne forklart meg litt! : )
Nichlas
Tegne graf
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
km fra hjem langs y-aksen, tid langs x-aksen.
Da får du funksjonen: [tex]f(x)=-12x+30[/tex] fordi han sykler med 12km/t konstant fart og er 30 km hjemme fra.
Sett inn noen tallverdier inn i en tabell og lag funksjonen
Holder egentlig med tre punkter f.eks,
nullpunkt, krysning med y-akse + random x-verdi
Da får du funksjonen: [tex]f(x)=-12x+30[/tex] fordi han sykler med 12km/t konstant fart og er 30 km hjemme fra.
Sett inn noen tallverdier inn i en tabell og lag funksjonen
Holder egentlig med tre punkter f.eks,
nullpunkt, krysning med y-akse + random x-verdi
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.