Hei, har en oppgave jeg ikke helt forstår
Løseligheten til sølvcyanid er størst i:
A) rent vann
B)1 mol/l HNO3
C) 1 mol/l NH3
D)1 mol /l AGNO3
Er det slik at jo høyere pH verdien er, desto lavere er konsentrasjonen
Når jeg finner konsentrasjone skal jeg så sammenligne verdiene
med hverandre?
Størst løselighet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]AgCN(s)<=> Ag^+ + CN^-[/tex]
der [tex]\,CN^-\,[/tex]er svak base
Derfor AgCN er mest løselig i sterk syre og lav pH,
dvs [tex]\,1 \,M \,HNO_3\,[/tex]
husk Le Chatelier's prinsipp
der [tex]\,CN^-\,[/tex]er svak base
Derfor AgCN er mest løselig i sterk syre og lav pH,
dvs [tex]\,1 \,M \,HNO_3\,[/tex]
husk Le Chatelier's prinsipp
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Så hver gang en oppgave spør om den største løseligheten, kan man bare svaret ut i fra den miste pH verdien??
Men hvis det f.eks står. Hvilken av følgende løsninger er løseligheten til caco3 lavest
A) 1 mol/l Hcl
B) 1 mol/l Hcl
C) 1 mol/l nh3cl
D) 1 mol/l Nh3
og siden co3 er en base vil da caco3 reagere med base som i dette tilfelle er nh3 for å gi minst løselighet? Ville størst løselighet vært 2 mol Hcl??
A) 1 mol/l Hcl
B) 1 mol/l Hcl
C) 1 mol/l nh3cl
D) 1 mol/l Nh3
og siden co3 er en base vil da caco3 reagere med base som i dette tilfelle er nh3 for å gi minst løselighet? Ville størst løselighet vært 2 mol Hcl??
Kan jeg tolke svarene som om hvis man har en base i utganspunktet, så er det syren som gir høyest løselighet og motsatt??
Hvordan spiller le chatliers prinsippet en rolle her??Kjemikern wrote:Ja, tanken er riktig. Bare husk le chatliers prinsippGjest wrote:Kan jeg tolke svarene som om hvis man har en base i utganspunktet, så er det syren som gir høyest løselighet og motsatt??
på hvilken måte spiller le chatliets prinsippe en rolle her?Gjest wrote:Kjemikern wrote:Ja, tanken er riktig. Bare husk le chatliers prinsippGjest wrote:Kan jeg tolke svarene som om hvis man har en base i utganspunktet, så er det syren som gir høyest løselighet og motsatt??