Brøkregning, Minus i nevner og pluss i teller.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Jakob

Jeg lurte på hvordan man regner ut og forkorter man hele veien [tex]\frac{16}{-8}[/tex]

Svaret blir -2 skjønner jeg. Men hvordan regner man det hele ut uten å ta noen snarveier.

Eneste jeg kan komme på er [tex]\frac{16}{-8}| : (-8) =\frac{-2}{1}=-2[/tex]

Men det er ikke særlig pent. Og jeg har en følelse av at dette blir feil på eksamen.
Guest

Jakob wrote:Jeg lurte på hvordan man regner ut og forkorter man hele veien [tex]\frac{16}{-8}[/tex]

Svaret blir -2 skjønner jeg. Men hvordan regner man det hele ut uten å ta noen snarveier.

Men det er ikke særlig pent. Og jeg har en følelse av at dette blir feil på eksamen.
På helårsprøvene dine kan du bare skrive 16/-8=-2. Svaret ditt er mer enn godt nok.
Drezky
Hilbert
Hilbert

Det holder :)

Alternativ kan du forkorte brøken ved å faktorisere hele veien.
[tex]\frac{16}{-8}=\frac{2*2*2*2}{-(2*2*2)}=\frac{2}{-1}=-2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Jakob

Takk skal dere ha.

Satser på dele over og under brøken med et minus tall for å forkorte den da. Eller lignende forkorting hvis det trengs.
Post Reply