Variabler i formler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sheriff
Noether
Noether

Hei

Har bare ett enkelt spørsmål tilknyttet skrivemåten på bildet som jeg lagt med. Jeg skjønner at de sikter til f.eks. (x-4) som (x-x0) men hva betyr det egentlig når de skriver x0? Kunne man skrevet x1, x2 også? Det er uttrykket i den gule boksen jeg tenker på.
IMG_1183.JPG
IMG_1183.JPG (1.16 MiB) Viewed 1416 times
Drezky
Hilbert
Hilbert

Dette er flisespikkeri, men jeg tror grunnen til at forfatteren velger å skrive [tex](x-x_0)[/tex] framfor [tex]x_1, x_2 ... x_n[/tex] er fordi vanligvis når du løser en andregradslikningen får vi løsningene [tex]x_1=...[/tex] og [tex]x_2=...[/tex]. Siden det er mest vanlig å drive med polynomdivisjon av et polynom høyere enn 2 grad (f.eks. 3- og 4- grad) tror jeg forfatteren velger å bruke [tex]x_0[/tex]

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fibonacci92
Abel
Abel

Her er $x_0$ en hvilken som helst konstant. Her er $0$ bare en indeks, og har ingen betydning utover det. (Du tenkte kanskje at det var noe analogt med $x^0$ ?)

Forfatter kunne ha skrevet $(x-a)$ også om hen ville, så lenge det kommer klart frem at $a$ er en konstant.

Eksempelet over illustrerer et tilfelle når $x_0 = 2$, og eksempelet under illustrerer et tifelle der $x_0 = 3$.
Post Reply