Page 1 of 1
Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 17/03-2016 18:28
by Habelo
Heisann, dattera i huset har hatt denne oppgaven på prøve:
Herman har 1/2 kurv jordbær, han spiser 1/4 av disse bærene.
Hvor mye jordbær er det igjen i kurven?
3/8 mener jeg, læreren mener det er 1/4 igjen.
Hva er rett?
Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 17/03-2016 18:52
by Jensen12346
Du har 1/2 kurv med jordbær, så spiser du 1/4. Da får du 1/2-1/4=1/4
Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 17/03-2016 21:00
by Dolandyret
Habelo wrote:Heisann, dattera i huset har hatt denne oppgaven på prøve:
Herman har 1/2 kurv jordbær, han spiser 1/4 av disse bærene.
Hvor mye jordbær er det igjen i kurven?
3/8 mener jeg, læreren mener det er 1/4 igjen.
Hva er rett?
For å sette tall på brøkene.
SI at kurven kan inneholde 40 bær. Herman har da 20 bær i kurven sin, siden den er halvfull (1/2).
Han spiser 1/4 av disse bærene. 1/4 av 20 er 5.
Da har Herman igjen 15 bær.
Det er 3/8 bær i kurven.
Om han derimot spiser 1/4 av det maksimale antallet bær det kan være i kurven (40), vil han spise 10. Da vil det være igjen 10 bær i kurven, altså 1/4 av det maksimale antallet.
Kan du skrive ned nøyaktig hva som står i boka? Formuleringer er viktige her.
Om det står "disse", så har du rett.
Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 17/03-2016 21:21
by Habelo
Jeg har skrive stykket opp slik det stod i boka, altså "disse".
Og da er den 3/8 kurv igjen.! YES!

Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 17/03-2016 23:13
by vgb
Enig i den tolkningen. Ordet "disse" er avgjørende.
Da jeg først leste oppgaven, konkluderte jeg med at svaret bør være 3/8
Og hvis oppgavens fasit skal være 1/4, så synes jeg det var en dårlig gitt oppgave som virker forvirrende på ungdomsskoleelever.
Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 18/03-2016 15:35
by Fibonacci92
Kan slenge meg på og si meg enig i tolkningen som gir svaret $\frac{3}{8}$, men da må det tolkes som $\frac{3}{8}$ av en full kurv.
Re: Oppgave 9 klasse brøk
Posted: 18/03-2016 16:13
by Habelo
Ja, 3/8 full kurv. Eventuelt ville det vært 3/4 av en halv kurv igjen.
