Heisann, dattera i huset har hatt denne oppgaven på prøve:
Herman har 1/2 kurv jordbær, han spiser 1/4 av disse bærene.
Hvor mye jordbær er det igjen i kurven?
3/8 mener jeg, læreren mener det er 1/4 igjen.
Hva er rett?
Oppgave 9 klasse brøk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
- Posts: 1264
- Joined: 04/10-2015 22:21
For å sette tall på brøkene.Habelo wrote:Heisann, dattera i huset har hatt denne oppgaven på prøve:
Herman har 1/2 kurv jordbær, han spiser 1/4 av disse bærene.
Hvor mye jordbær er det igjen i kurven?
3/8 mener jeg, læreren mener det er 1/4 igjen.
Hva er rett?
SI at kurven kan inneholde 40 bær. Herman har da 20 bær i kurven sin, siden den er halvfull (1/2).
Han spiser 1/4 av disse bærene. 1/4 av 20 er 5.
Da har Herman igjen 15 bær.
Det er 3/8 bær i kurven.
Om han derimot spiser 1/4 av det maksimale antallet bær det kan være i kurven (40), vil han spise 10. Da vil det være igjen 10 bær i kurven, altså 1/4 av det maksimale antallet.
Kan du skrive ned nøyaktig hva som står i boka? Formuleringer er viktige her.
Om det står "disse", så har du rett.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Enig i den tolkningen. Ordet "disse" er avgjørende.
Da jeg først leste oppgaven, konkluderte jeg med at svaret bør være 3/8
Og hvis oppgavens fasit skal være 1/4, så synes jeg det var en dårlig gitt oppgave som virker forvirrende på ungdomsskoleelever.
Da jeg først leste oppgaven, konkluderte jeg med at svaret bør være 3/8
Og hvis oppgavens fasit skal være 1/4, så synes jeg det var en dårlig gitt oppgave som virker forvirrende på ungdomsskoleelever.
-
- Abel
- Posts: 665
- Joined: 27/01-2007 22:55
Kan slenge meg på og si meg enig i tolkningen som gir svaret $\frac{3}{8}$, men da må det tolkes som $\frac{3}{8}$ av en full kurv.