Jeg holder på med et lite prosjekt ved siden av studiene. Det omhandler teknisk analyse av aksjemarkedet. Teknisk analyse er ren analyse av prisbevegelser og prishistorie uten hensyn til fundamentale forhold. Jeg vet at det er mange skarpe hoder her med ferdigheter også innen programmering, så jeg tenkte å høre om noen hadde noen innspill. Om dette blir for langt på siden av hensikten til dette forumet, så slett tråden med min velsignelse. Om ikke, kanskje noen synes det er en morsom problemstilling.

Det jeg har gjort er å betrakte de daglige prisbevegelsene som svingninger opp og ned. Jeg bruker et tilfeldig valgt filter på 3,5 poeng. Dette markedet er benevnet i poeng (lignende Oslo Børs), men det kunne like gjerne vært kroner eller annen valuta. Det betyr at at når en opp-sving reverserer med 3,5 poeng, så er en ny sving nedover etablert. En ned-sving. Alt annet blir ignorert. Så om markedet fortsetter ned 10 poeng uten å reversere 3,5 poeng, så er det en 10 poeng sving. Men så snart det beveger seg 3,5 poeng oppover er en ny opp-sving etablert. Basert på denne logikken plotter jeg alle daglige svingninger.
Se vedlagte bilder for eksempel.
Min teori er at disse daglige mønstrene repeterer seg selv. Sannsynligvis ikke 100% nøyaktig, men mer eller mindre variasjoner av disse. Det er mulig det hadde vært hensiktsmessig å bruke et større filter for svingningene, noe som hadde gitt mindre målte svingninger per dag og dermed et mindre antall mønster i utvalget.
Det jeg lurer på er om noen har noen ideer hvordan man kunne lagret eller sortert denne informasjonen på en fornuftig måte slik at det er mulig å skille de ulike dagene/mønstrene fra hverandre.
Om man ser kun på antall svingninger vil man kunne skille de ulike dagene basert på det. Man kunne for eksempel måle retning på første sving og retning på siste sving, samt antall svingninger.
For eksempel vil et mønster da være: Retning første sving - Opp; Antall svingninger; 12; Retning siste sving; Ned
Osv.
Men dette sier ingenting om størrelsen på svingningene, tidspunkt eller formen på dagens mønster.
Noen tanker om dette?