Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg har prøvd å finne en parametrisering hundre ganger nå, men skjønner ikke hvordan jeg skal bruke at y = k*sin(t).
Har sett på en del eksempler og videoer, og ved å sette x=0, får jeg denne "vanlige" parametriseringen:
I tillegg til at du setter [tex]y=k\sin t[/tex], bør du sette [tex]x=m\cos t[/tex] og kreve ellipselikningen [tex]8x^2+4y^2=6[/tex] oppfylt, slik at [tex]k[/tex] og [tex]m[/tex] blir bestemt. Da gjenstår bare å bestemme [tex]z[/tex] uttrykt ved [tex]t[/tex] ved hjelp av likningen [tex]-3x^2+2z=10[/tex].
fish skrev:I tillegg til at du setter [tex]y=k\sin t[/tex], bør du sette [tex]x=m\cos t[/tex] og kreve ellipselikningen [tex]8x^2+4y^2=6[/tex] oppfylt, slik at [tex]k[/tex] og [tex]m[/tex] blir bestemt. Da gjenstår bare å bestemme [tex]z[/tex] uttrykt ved [tex]t[/tex] ved hjelp av likningen [tex]-3x^2+2z=10[/tex].
Men hvordan kommer du deg videre derfra da, egentlig?
Når en skal parametrisere en ellipse er det helt vanlig å sette $y = k \sin t$ og $x = m \sin t$. Målet er at du skal bytte ut $k$ og $m$ med tall slik at likningen $8x
^2+4y^2=6$ er oppfyllt. Ved å sette inn får en
$ \hspace{1cm}
8 \cdot (k \sin t )^2 + 4 \cdot (m \cos t )^2=6
$
Høyresiden er uavhengig av tiden (t), og for at likningen skal være oppfyllt må også venstre siden være uavhengig at $t$. Dette kan gjøres ved å bruke at $\sin^2 t +cos^2 t = 1$. Jeg "tipper" at $k^2 = 1/8$ og $m^2 = 1/4$ fungerer. Ved å sette inn fås da
Så dette fungerte ikke! Høyresiden skulle ha blitt 6 men vi endte opp med 1. Ved å gange begge sider med $6$ får vi heldigvis det vi skal ha. Med andre ord
Herfra kan du direkte lese ut verdiene for $m$ og $k$. Som nevnt brukes omtrent alltid parametriseringen $y = m \sin t$ og $x = k \cos t$ når det er snakk om ellipser, konstantene bestemmes basert på ellipselikningen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk