dielektrikum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
velia
Noether
Noether

Jeg har to oppgaver:
En med en sfærisk kondensator bestående av et metall kule med radius R1 er omgitt av en konsentrisk metallskall med radius R2. Mellom R1 og R2 har man dielektrikum.
Skal finne gratis kostnad utenfor radius R2. Her er det null. QF (R2) = 0. QF er fri ladning fra kapittel 20 i generell fysikk for høgskoler og universiteter

Dette er en annen oppgave, fra øving 7 i Elmag. Også her er en sfærisk kondensator med ladning q i sentrum av den indre kule med radius a er omgitt av et skall med radius b med dielektrikum mellom a og b. Her er fri ladning utenfor b lik q. QF (b) = q.

Jeg forstar Ikke forskjellen. Jeg trenger en veldig god forklarin
americanbear

velia wrote:Jeg har to oppgaver:
En med en sfærisk kondensator bestående av et metall kule med radius R1 er omgitt av en konsentrisk metallskall med radius R2. Mellom R1 og R2 har man dielektrikum.
Skal finne gratis kostnad utenfor radius R2. Her er det null. QF (R2) = 0. QF er fri ladning fra kapittel 20 i generell fysikk for høgskoler og universiteter

Dette er en annen oppgave, fra øving 7 i Elmag. Også her er en sfærisk kondensator med ladning q i sentrum av den indre kule med radius a er omgitt av et skall med radius b med dielektrikum mellom a og b. Her er fri ladning utenfor b lik q. QF (b) = q.

Jeg forstar Ikke forskjellen. Jeg trenger en veldig god forklarin
Jeg har ikke hatt dette emnet selv, men jeg tror forskjellen ligger i posisjonen på sentrum til kulen og det dielektriske skallet som omgir kulen. I den første har de sammenfallende sentrum, mens det i den andre ikke blir sammenfallende sentrum slik at at svaret automatisk blir ladningen utenfor skallet.
Post Reply