Dette er en oppgave fra Sinus 1p sin oppgavedel (oppgave 1.1313), som jeg for alt i verden ikke forstår hva jeg gjør feil i. Oppgaven lyder som følger:
"I skihopping gjelder det å hoppe langt og ha god stil. Total poengsum for et skihopp er summen av poengene for lengde og poengene for stil. Poengene P for hopplengde kan beregnes ved hjelp av formelen:
P = (h - k) * m + 60
der h er hopplengenden, k er avstanden fra satspunktet til bakkens k-punkt og m er bakkens meterverdi. Lillehammer har K-punktet k = 120 og meterverdi m = 1,8. Det er fem dommere som gir poeng for stil. Laveste og høyeste stilkarakter strykes, og poengene for stil er da summe nav de tre karakterene som er igjen.
Beregn total poengsum for et hopp på 130 meter i den store Lysgårdsbakken med stilkarakterene 18, 18, 18, 19 og 19.
Jeg gjorde som følger:
P = (130 - 120) * 1,8 + 60, -> P = 10 * 1,8 + 60, -> P = 78
Stilpoeng: 18 + 18 + 19 = 55
78 + 55 = 133 poeng totalt
Fasiten insisterer på 123 poeng totalt... Hvor går jeg feil?
1p matteoppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Sjekket på nettsidene, og der står det ikke oppgitt blant korrigeringene hvertfall.. kan selvfølgelig være at den ikke er oppdaget. Har fått et par i husstanden til å se på den også, og de ser heller ikke noe feil. Så du ser heller ikke noe feil i utregning eller metode?Lektorn wrote:Skrivefeil i fasit?
Sjekk web-siden til læreboka. Der står det helt sikkert ei lang liste over feil i fasit.