Setter vi disse inn en graftegner, ser vi at grafene skjærer hverandre i punktet (50,70). Altså er x=50 og y=70.
c)
Bruker adderingsmetoden for ligningssett:
Multipliserer ligningen [tex]x-y=-20[/tex] med [tex]-1[/tex] for å få y'ene til å forsvinne når vi adderer ligningene:
[tex](-1)*(x-y)=(-1)-20[/tex]
[tex]-x+y=20[/tex]
Legger sammen ligningene [tex]2x-y=30[/tex] og [tex]-x+y=20[/tex]:
[tex](2x-y) + (-x+y)=30+20[/tex]
[tex]2x-x -y+y=50[/tex]
[tex]x=50[/tex]
For å finne y, setter vi inn 50 for x i en av ligningene:
[tex]x-y=-20[/tex]
[tex]50-y=-20[/tex]
[tex]-y=-20-50[/tex]
[tex]y=70[/tex]
Hola1265 wrote:Tusen takk. Kunne du kanskje ha hjulpet meg med oppgave 7 og 10 også?
Lettere å hjelpe hvis du er mer spesifikk på akkurat hvilke oppgaver du ikke får til og hvorfor du ikke får disse til...
Oppgave 10a) tar du vel? Ikke noe mer hokus pokus enn [tex]A=l*b[/tex]
b) Bonden har et gjerde på 140m som han ønsker å lage et rektangulært område av. Du får oppgitt at de 2 parallelle sidene er [tex]x[/tex] meter lange. Resten av gjerdet må da være 140m minus de to parallelle sidene, som da er [tex]2x[/tex]. Resten av gjerdet = [tex]140-2x[/tex]. Lengden av hver parallell side (hvis begge er [tex]140-2x[/tex] til sammen) må da være [tex]\frac{140-2x}{2}=70-x[/tex] lang
Hola1265 wrote:Tusen takk. Kunne du kanskje ha hjulpet meg med oppgave 7 og 10 også?
Lettere å hjelpe hvis du er mer spesifikk på akkurat hvilke oppgaver du ikke får til og hvorfor du ikke får disse til...
Oppgave 10a) tar du vel? Ikke noe mer hokus pokus enn [tex]A=l*b[/tex]
b) Bonden har et gjerde på 140m som han ønsker å lage et rektangulært område av. Du får oppgitt at de 2 parallelle sidene er [tex]x[/tex] meter lange. Resten av gjerdet må da være 140m minus de to parallelle sidene, som da er [tex]2x[/tex]. Resten av gjerdet = [tex]140-2x[/tex]. Lengden av hver parallell side (hvis begge er [tex]140-2x[/tex] til sammen) må da være [tex]\frac{140-2x}{2}=70-x[/tex] lang
Ja, oppgave 10 a) skjønte jeg Vi har ikke gått gjennom så mye om grafer på skolen, har på en måte satt det på vent, derfor skjønner jeg ikke hvordan jeg skal løse oppgaver som 10 og 7. Jeg vet ikke om jeg trenger verditabell og sånt.