Kan noen hjelpe med en oppgave?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Hola1265
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 7
Joined: 21/04-2015 18:39

Sliter litt med noen oppgaver.
Hvis noen kunne hjulpet meg ville det ha hjulpet veldig mye :)
Last edited by Hola1265 on 23/04-2015 16:03, edited 1 time in total.
Grautus

a)Marius sier at:
[tex]x+10=y-10[/tex]
[tex]x=y-10-10[/tex]
[tex]x-y=-20[/tex]

Ifølge Katrine har vi at:
[tex]y+10=(x-10)*2[/tex]
[tex]y+10=2x-20[/tex]
[tex]y-2x=-20-10[/tex]
[tex]-2x+y=-30[/tex]
[tex]2x-y=30[/tex]

b)
Vi må omforme ligningene til noe vi kan sette inn i en graftegner. Vi må få på uttrykkene på formen [tex]y=ax+b[/tex]

[tex]x-y=-20[/tex]
[tex]y-x=20[/tex]
[tex]y=x+20[/tex]

[tex]2x-y=30[/tex]
[tex]y-2x=-30[/tex]
[tex]y=2x-30[/tex]

Setter vi disse inn en graftegner, ser vi at grafene skjærer hverandre i punktet (50,70). Altså er x=50 og y=70.

c)
Bruker adderingsmetoden for ligningssett:
Multipliserer ligningen [tex]x-y=-20[/tex] med [tex]-1[/tex] for å få y'ene til å forsvinne når vi adderer ligningene:
[tex](-1)*(x-y)=(-1)-20[/tex]
[tex]-x+y=20[/tex]

Legger sammen ligningene [tex]2x-y=30[/tex] og [tex]-x+y=20[/tex]:
[tex](2x-y) + (-x+y)=30+20[/tex]
[tex]2x-x -y+y=50[/tex]
[tex]x=50[/tex]
For å finne y, setter vi inn 50 for x i en av ligningene:
[tex]x-y=-20[/tex]
[tex]50-y=-20[/tex]
[tex]-y=-20-50[/tex]
[tex]y=70[/tex]
Hola1265
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 7
Joined: 21/04-2015 18:39

Tusen takk. Kunne du kanskje ha hjulpet meg med oppgave 7 og 10 også? :)
Eclipse
Cantor
Cantor
Posts: 138
Joined: 19/01-2014 20:00

Hola1265 wrote:Tusen takk. Kunne du kanskje ha hjulpet meg med oppgave 7 og 10 også? :)
Lettere å hjelpe hvis du er mer spesifikk på akkurat hvilke oppgaver du ikke får til og hvorfor du ikke får disse til...

Oppgave 10a) tar du vel? Ikke noe mer hokus pokus enn [tex]A=l*b[/tex]

b) Bonden har et gjerde på 140m som han ønsker å lage et rektangulært område av. Du får oppgitt at de 2 parallelle sidene er [tex]x[/tex] meter lange. Resten av gjerdet må da være 140m minus de to parallelle sidene, som da er [tex]2x[/tex]. Resten av gjerdet = [tex]140-2x[/tex]. Lengden av hver parallell side (hvis begge er [tex]140-2x[/tex] til sammen) må da være [tex]\frac{140-2x}{2}=70-x[/tex] lang
Hola1265
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 7
Joined: 21/04-2015 18:39

Eclipse wrote:
Hola1265 wrote:Tusen takk. Kunne du kanskje ha hjulpet meg med oppgave 7 og 10 også? :)
Lettere å hjelpe hvis du er mer spesifikk på akkurat hvilke oppgaver du ikke får til og hvorfor du ikke får disse til...

Oppgave 10a) tar du vel? Ikke noe mer hokus pokus enn [tex]A=l*b[/tex]

b) Bonden har et gjerde på 140m som han ønsker å lage et rektangulært område av. Du får oppgitt at de 2 parallelle sidene er [tex]x[/tex] meter lange. Resten av gjerdet må da være 140m minus de to parallelle sidene, som da er [tex]2x[/tex]. Resten av gjerdet = [tex]140-2x[/tex]. Lengden av hver parallell side (hvis begge er [tex]140-2x[/tex] til sammen) må da være [tex]\frac{140-2x}{2}=70-x[/tex] lang
Ja, oppgave 10 a) skjønte jeg :) Vi har ikke gått gjennom så mye om grafer på skolen, har på en måte satt det på vent, derfor skjønner jeg ikke hvordan jeg skal løse oppgaver som 10 og 7. Jeg vet ikke om jeg trenger verditabell og sånt.
Lektorn
Riemann
Riemann
Posts: 1630
Joined: 26/05-2014 22:16

Hvor mye føler du at du lærer av å få presenert et komplett løsningsforslag?
Kan det være bedre læring i å bli hjulpet litt på rett spor?
Post Reply