Grafen viser farten til en nyttårsrakett de første sekundene etter avfyring. Raketten beveger seg rett oppover. Verdien av luftmotstanden kan vi modellere matematisk rimelig godt gjennom likningen
der k er en konstant. Massen til raketten etter at avfyringen er ferdig, er 0,33 kg. Fra og med t = 2,0 s regner vi med at bare tyngdekraften og luftmotstanden virker på raketten.
a) Gi en kort beskrivelse av rakettens bevegelse de første tre sekundene.
b) Tegn figur som viser kreftene som virker på raketten ved t = 2,0 s.
c) Finn om lag hvor langt raketten beveger seg fra t = 2 s til t = 3 s.
d) Bestem akselerasjonen til raketten ved t = 2,0 s.
e) Bestem verdien av konstanten k.
Her er bildet: http://i.imgur.com/PNB6n37.jpg
Trenger hjelp med en fysikk oppgave,
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Trenger du hjelp med alle oppgavene?Mat+Fy wrote:Grafen viser farten til en nyttårsrakett de første sekundene etter avfyring. Raketten beveger seg rett oppover. Verdien av luftmotstanden kan vi modellere matematisk rimelig godt gjennom likningen
der k er en konstant. Massen til raketten etter at avfyringen er ferdig, er 0,33 kg. Fra og med t = 2,0 s regner vi med at bare tyngdekraften og luftmotstanden virker på raketten.
a) Gi en kort beskrivelse av rakettens bevegelse de første tre sekundene.
b) Tegn figur som viser kreftene som virker på raketten ved t = 2,0 s.
c) Finn om lag hvor langt raketten beveger seg fra t = 2 s til t = 3 s.
d) Bestem akselerasjonen til raketten ved t = 2,0 s.
e) Bestem verdien av konstanten k.
Her er bildet: http://i.imgur.com/PNB6n37.jpg
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
- Albert Einstein
- Albert Einstein
Nei selvfølgelig ikke, jeg lurer bare på den siste men for å kunne regne ut den siste så må man vite noen av svarene på tidligere oppgaver. Takker på forhånd om du gidder å finne "k". Problemet mitt er jo at man kan ta forskjellige tall ettersom man må bruke litt øyemål og jeg brukte kalkulatoren for å tegne grafen.