Bruk info til å finne funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei, får oppgitt grafen til den deriverte av en funksjon. Ut ifra den har jeg funnet stigningstallet og likningen for linja
ved hjelp av ettpunktsformelen. Så fikk jeg at y = 2x-4 , altså likninga til f'(x). Da må jo f(x) være en andregradsfunksjon.

Går det an å bruke integrasjon/integralregning til å finne den opprinnelige funksjonen f(x)?
Altså, jeg kan jo selvfølgelig se at vi går omvendt derivasjon, så blir det x^2-4x , men det kan jo være en konstant C i tillegg,

hjelp :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Ja, du har helt rett. Det finnes uendelig mange funksjoner som passer for f(x). For eksempel $f(x) = x^2-4x+100000$.

Hvis du har fått oppgitt en initialverdi, for eksempel at $f(0) = 5$ så kan man på den måten finne ut hva C er, men foreløpig har du bare den generelle funksjonen med +C.
Image
skf95
Descartes
Descartes

For å bestemme konstanten [tex]C[/tex] må du kjenne et punkt som grafen til [tex]f[/tex] går gjennom. Hvis du f.eks. vet at [tex]f(x)[/tex] går gjennom origo (0,0), får du:

[tex]f(0)=0\Rightarrow 0^2-4 \cdot 0+C=0 \Rightarrow C=0[/tex]

Så spørs det da om du kjenner et slikt punkt?

EDIT: Kom meg i forkjøpet der, Aleks!
Post Reply