Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei! Jeg er en jente på 19 år som skal ta opp eksamen i S2 om ca. 2 uker. Begynner å bli ganske frustrert fordi jeg sliter med å forstå og står stadig fast på oppgavene. Akkurat nå driver jeg med derivasjon, som egt. går greit, men det er en del oppgaver jeg ikke får til likevel.
Akkurat nå er det disse oppgavene jeg ikke får til.
f(x)=(x^2-1)/x
f(x)=x√x
f(x)=(2x^4+2x^3+x^2)/x^2
Har prøvd meg fram litt, men fikk det ikke til. Håper det er noen som kan hjelpe
Ta [tex]f(x) = \frac{x^2-1}{x}[/tex] først. Klarer du å se at du kan forenkle uttrykket? Hva hvis du deler uttrykket opp i to brøker? Eventuelt kunne du brukt kvotientregelen, men den er høyst unødvendig her.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Når det gjelder derivasjon gjelder det å huske de ulike derivasjonsreglene: produktregelen, kvotientregelen, kjerneregelen osv., samt å kunne derivere en del grunnleggende funksjoner (polynomfunksjoner, trigonometriske funksjoner, eksponensialfunksjoner osv.)
La meg ta den første som et eksempel: [tex]f(x)=\frac{x^2-1}{x}[/tex]
Som mikki155 sier, kan vi først dele brøken inn i to brøker og forkorte, eller vi kan gjøre det litt mer komplisert ved å bruke kvotientregelen, ettersom vi skal derivere en brøk. Nevneren og telleren hver for seg er bare polynomer og er enkle å derivere:
I dette tilfellet var det jo grunnleggende potensregning, dvs. regelen som Aleks viste ovenfor: [tex]x^{a}\cdot{x^{b}}=x^{a+b}[/tex]
Den gjelder når vi multipliserer sammen to potenser med samme grunntall. Da adderer vi simpelthen eksponentene sammen.
I f.eks. første oppgaven kan vi bruke elementær brøkregning til å separere brøken og forkorte: