Veilederbok i realfagsmatte?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
noranora
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Går første året BI, og har et fag som heter "Matematikk for økonomer", der mye av pensum er relatert til realfagsmatte, noe jeg aldri har hatt før. Syntes pensumboken vi har er veldig vanskelig og faller lett ut av det.

Pensum er bl.a. elementær algebra, løsning av likninger og likngssystemer, grunnleggende funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponensial og logaritmefunksjoner, derivasjon, derivasjon av sammensatte funksjoner, anvendelse av derivasjon i økonomiske problemstillinger, funksjonsdrøfting, elastisiteter, finansmatematikk, funksjoner av flere variable og determinanter og løsning av likninger med bruk av Cramers regel.

Jeg sliter veldig mye med dette og det er så tungt å lese pensumboken, føler for at den er skrevet for studenter som har forkunnskaper i pensum. Jeg er også veldig treg i regning.

Så jeg lurte på om noen av dere har tips til en bok, studieguide o.l. som kan kan bruke? Som er litt lettere å forstå fremfor Sirus R1 eller "Matematikk for økonomer" (den boken jeg har nå).
Tar i mot alle tips med STOR takk! :)
KonFuTzed
Noether
Noether

Hvis du Sinus R1 også er litt for vanskelig, så kan det virke som om du trenger å repetere lenger tilbake, f.eks med Sinus 1T.

Jeg kjenner desverre ikke matematikkbøker spesielt for økonomer, men boken "Matematikk i praksis" av Tor Gulliksen og Arne Hole går for å gi en snill introduksjon til matematikk etter vidregående, men repeterer mye fra VGS. Den har så vidt jeg vet ikke noe som er spesifikt for økonomer, men dekker resten av temaene på din liste.
Post Reply