Fysikk 1 oppgave - Stopplengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei folkens, jeg trenger litt hjelp med følgende oppgave:

Stopplengde er hele den strekningen en bil tilbakelegger fra bilisten oppdager en fare til bilen stopper. Stopplengden deles opp i reaksjonslengden og bremselengden.

Reaksjonslengden er den strekningen bilen kjører i bilistens reaksjonstid, mens bremselengden er den strekningen bilen kjører med bremsene på.

Regn ut stopplengden for en bil med fart 90 km/t = 25 m/s når bilen har reaksjonstid på 0,80 s og akselerasjonen under oppbremsingen er -0,5 m/s2.

jeg har grublet en stund på denne oppgaven og deler den i to deler, ført finner jeg reaksjonslengden ut ifra fart og tiden, men det svaret stemmer ikke. Jeg bruker veiformel 1, men får bare 10 m, mens fasiten sier 20 meter.

Den andre delen blir bremselengden med hensyn til akselerasjon.

Kan noen veilede meg her...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
BCN
Noether
Noether

Om vi antar at bilen kjører med konstant fart under reaksjontiden, kan vi der bruke formel for konstant fart;

v= m/s

For bremselengden har du alt utenom strekning og tid. Du ønsker å finne strekningen. Bruk den tidløse formelen ;)

2as = v^2 -vo^2
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

reaksjonslengde (r. l.):

[tex]\text r.l.=(25\,m/s)*0,8s=20\,m[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
rembrandt
Descartes
Descartes

Takk for svaret, men hvorfor får jeg ikke samme svar ved å bruke
s=0.5(vo + v)t ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
MrHomme
Descartes
Descartes

rembrandt wrote:Takk for svaret, men hvorfor får jeg ikke samme svar ved å bruke
s=0.5(vo + v)t ?

Fordi du tar ikke hensyn til reaksjonstiden
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Post Reply