Interessant oppgave?

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan

Jeg har fått en oppgave som skal være interessant, men skjønner ikke resonnementet med den., Derfor legger jeg den ut på forumet her med håp om andre skjønner denne og kan eventuelt bryne seg på den og komme med resonnementet og fasiten, for den vet jeg ikke.

Oppgaven
Jesus fikk en 10 gram tung gullmynt i fødselsgave fra en av de vise mennene., Jesus fikk satt mynten inn på en rentebærende jødisk "gullkonto"., Årlig rente var 2%, men han fikk ikke rente utbetalt etter myntens pålydende verdi, men som 2% gullvekt.
Hvor mange år går det før gullmynten veier mer enn: (husk rente og rentes rente)
a) 100 kg
b) 1 tonn
c) mer enn vekten til jordkloden., (estimert vekt finnes på Wikipedia)
Aleks855
Rasch
Rasch

Prøvde å Google det, men måtte bare stoppe. Ble forsøkt konvertert.
Image
fuglagutt
Fermat
Fermat

Er det ikke bare å multiplisere vekten med [tex]1,02^x[/tex] der x er antall år etter han fikk den. Selvfølgelig løse likningen med henhold på x i de forskjellige alternativene?
Post Reply