Fysikk 1, mekanisk energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

En bil blir heist opp til en høyde på 10 m. Bilen er i ro både før og etter at den har blitt løftet opp. Massen til bilen er 900 kg. Hva er arbeidet som blir utført på bilen under forflytningen?
Denne oppgaven får jeg bare ikke rett svar på. Tilbakemeldingen jeg får, er «Er det bare tyngden som virker når bilen heises opp?». Mitt svar på det er ja. Hvilke andre krefter virker?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan kan bilen heises oppover hvis bare tyngden virker? :P

EDIT: Altså, hvis bare tyngen virker må jo bilen få en akselerasjon lik g nedover, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Det må jeg nesten gi deg rett i. :) Kraften oppover må altså være større enn kraften nedover, som er massen multiplisert med tyngdeakselerasjonen. Men jeg har ingen opplysinger som kan gi meg denne kraften?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kraften oppover må ikke være lik kraften nedover. Hvis bilen heises med konstant fart så er kraften oppover like stor som tyngden.

Faktisk trenger du ikke vite hvor stor kraften oppover er. Det du benytter deg av her er arbeid-energisetningen. Har du hørt om den? Den sier kort sagt at arbeidet som summen av kreftene gjør er lik endringen i kinetisk energi.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Vektormannen skrev:Kraften oppover må ikke være lik kraften nedover. Hvis bilen heises med konstant fart så er kraften oppover like stor som tyngden.



Joda stemmer det, men for å få bilen fra stillestående til en konstant fart krever det at Heisekraft>G. Så i det lille øyeblikket er ikke kraften oppover like stor som tyngden.

I fysikk 1 tar man vel ikke hensyn til sånt. Så det du sier generelt vil nok være den rette veien å gå ;)
Sist redigert av MrHomme den 03/11-2012 15:41, redigert 1 gang totalt.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Takk skal du ha! All intuisjon stritter voldsomt imot her, men nå tror jeg oppgaven er løst. Arbeid-energi-setningen må være det min bok kaller setningen om kinetisk energi, [tex]W_{\sum F}=\frac{1}{2}mv^2-\frac{1}{2}mv_0^2=\triangle E_k[/tex] ? I følge denne setningen blir altså arbeidet 0.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

malef skrev:Takk skal du ha! All intuisjon stritter voldsomt imot her, men nå tror jeg oppgaven er løst. Arbeid-energi-setningen må være det min bok kaller setningen om kinetisk energi, [tex]W_{\sum F}=\frac{1}{2}mv^2-\frac{1}{2}mv_0^2=\triangle E_k[/tex] ? I følge denne setningen blir altså arbeidet 0.

Ja det er den formelen ja ;)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er riktig. Jeg tenkte på kraften under forflytningen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Vektormannen skrev:Det er riktig. Jeg tenkte på kraften under forflytningen.
Det skjønte jeg :)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Tusen takk for hjelpen!
Svar