Viktigste forskjeller mellom 1P og 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Jeg har 1T og R1 fra før. For å gjøre en lang historie kort skal jeg ta 1P til høsten fordi jeg tydeligvis må jobbe for mye for å klare 6er i 1T (i forhold til at jeg har fullt program på dagtid).

Hva er de viktigste forskjellene mellom 1P og 1T? Jeg har fått med meg at de ikke har andregradslikninger i 1P, og heller ikke bruk av tan, sin og cos for å regne ut vinkler og lengder?

Har kikket på et par eksamener, og det ser ut som om dette med konsumprisindeks er den viktigste forskjellen. Er dette noe jeg trenger å kjøpe boka for, eller kan jeg lese meg til dette på internett?

Har 5 i 1T fra før, så det bør vel være en smal sak å få 6 i 1P? :)
Fibonacci92
Abel
Abel

Tror ikke du bør undervurdere 1P. Er ikke sikkert det blir en smal sak selv om har gjort det godt i 1T. Jeg ville nok satt av en del tid til jobbing og helst skaffet meg en pensumbok i faget.
ettam
Guru
Guru

Jeg skjønner ikke helt hva du skal med både 1T og 1P?

Er det slik at du samler karakterpoeng for å komme inn på et videre studium?

Trodde 1T og 1P regnes som "parallelle" kurs slik at du ikke kan få "dobbelt opp" i karakterpoeng ved å ta begge kursene.
fuglagutt
Fermat
Fermat

Er slik at de regnes som parallelle ja, og dermed kan en dårlig karakter i 1T bli byttet ut med en bedre i 1P. De fleste vil være enige i at å ta opp P1 generelt er enklere enn å ta opp T1, og mange bruker dette "hullet" i systemet for å forbedre karakterene :)
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Ja, det er nettopp det jeg tenker å gjøre. En bedre karakter i 1P vil erstatte karakteren min i 1T.
ettam
Guru
Guru

Ok, luringer :wink:
R2-privatist
Pytagoras
Pytagoras

Trur du bør kjøpe pensumet i 1P. Eg har 1P og R1, men ikkje 1T, og det er ganske store skilnader mellom 1P og 1T etter det eg har fått med meg. Trur fint du klarar å få 6 i 1P. Eg syns det likna veldig på 10.klasse pensumet, men det var nokon nye ting som å teikne ulike figurar som ein ikkje lærte på ungdomsskulen. Lykke til!
MathK
Dirichlet
Dirichlet

Ville kjøpt pensumbok. Tar 1P som privatist selv (- vil bytte ut 5'eren i 1T med en 6'er i 1P). Sinus 1P er veldig enkel og grei :wink:
Post Reply