Regning med hele tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Ciko
Noether
Noether
Posts: 24
Joined: 09/11-2011 20:23
Location: Oslo

-2^4+4*(2-3*4)^2=
4-12:3-(2*3)^2=
-2^4+4*(2-3*4)^2=
trenger hjelp, vennligst forklar også hvordan du kom frem!
mikki155
von Neumann
von Neumann
Posts: 549
Joined: 05/02-2011 12:36
Location: Trondheim

Litt vanskelig å se hvordan det står. Er den første oppgaven slik:

[tex](-2)^4 + 4 \cdot (2 - 3 \cdot 4)^2[/tex]

Edit:

Kan like så godt regne ut, for å vise fremgangsmåte. La oss se på det første leddet først. Da må vi huske regnerekkefølgen, som sier at potenser og parenteser skal regnes ut først.

(-2)^4 er jo lik [tex](-2) \cdot (-2) \cdot (-2) \cdot (-2)[/tex]

Da får vi at [tex](-2) \cdot (-2) = 4[/tex], siden minus gange minus blir pluss. Da står vi igjen med:

[tex]4 \cdot 4 = 16[/tex]

I neste ledd må vi igjen huske at parenteser og potenser skal regnes ut først, så multiplikasjon og divisjon, og til slutt pluss og minus. Vi må regne ut parenteser først:

[tex]4 \cdot (2-12)^2 = 4 \cdot (-10)^2 = 4 \cdot 100 = 400[/tex]

Da får vi:

16 + 400 = 416
Ciko
Noether
Noether
Posts: 24
Joined: 09/11-2011 20:23
Location: Oslo

mikki155 wrote:Litt vanskelig å se hvordan det står. Er den første oppgaven slik:

[tex](-2)^4 + 4 \cdot (2 - 3 \cdot 4)^2[/tex]

Edit:

Kan like så godt regne ut, for å vise fremgangsmåte. La oss se på det første leddet først. Da må vi huske regnerekkefølgen, som sier at potenser og parenteser skal regnes ut først.

(-2)^4 er jo lik [tex](-2) \cdot (-2) \cdot (-2) \cdot (-2)[/tex]

Da får vi at [tex](-2) \cdot (-2) = 4[/tex], siden minus gange minus blir pluss. Da står vi igjen med:


J,A
[tex]4 \cdot 4 = 16[/tex]

I neste ledd må vi igjen huske at parenteser og potenser skal regnes ut først, så multiplikasjon og divisjon, og til slutt pluss og minus. Vi må regne ut parenteser først:

[tex]4 \cdot (2-12)^2 = 4 \cdot (-10)^2 = 4 \cdot 100 = 400[/tex]

Da får vi:

16 + 400 = 416
Ja, det stemmer!, men fasiten sier 384
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

Det stod vel [tex]-2^4[/tex] i oppgaven og ikke [tex](-2)^4[/tex]
mikki155
von Neumann
von Neumann
Posts: 549
Joined: 05/02-2011 12:36
Location: Trondheim

Åja, da så :)

Da blir det selvsagt:

[tex]-2^4 = - (2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2) = -16[/tex]

Således 400 - 16 = 384
Ciko
Noether
Noether
Posts: 24
Joined: 09/11-2011 20:23
Location: Oslo

2357 wrote:Det stod vel [tex]-2^4[/tex] i oppgaven og ikke [tex](-2)^4[/tex]

-2^4 :P
Post Reply