Asymptoter og vendepunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
tonje94
Noether
Noether

Oppgave 1:
f(x)=ln(x^2 -4x)
Bestem asymptotene. Fasit: Vertikal asymptote x=0 v x=4

Skjønner at grafen ikke gjelder for x=(element i) [0,4]. Men hvorfor vil dette si at de vertikale asymptotene er x=0 v x=4 ??? Vertikal asymptote vil si de verdiene av x hvor grafen ikke gjelder. Hvorfor er bare x=0 v x=4 vertikal asymptote når grafen heller ikke gjelder for x-verdiene mellom??

Oppgave 2:
f(x)= (lnx -1)/(lnx)
Finn eventuelle vendepunkter. Fasit: Ingen.

Jeg får f'(x)= 0,5/(lnx)^2 og f''(x)= ((1/x^2)*(lnx -2))/(lnx)^3

Skjønner at x>0 og at (1/x^2) derfor bare vil bli positiv.
lnx -2=0
lnx =2
x = e^2

Tegner man opp fortegnslinjene vil dette bli et nullpunkt. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke da vil være et vendepunkt??

Veldig takknemlig for svar :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Kort sagt. 1) En prøv å lær deg enkel tex, det er ikke komplisert ok?? Gjør også folk mer villige til å svare deg, da de faktisk kan lese hva du lurer på =)

2) Tegn

[tex]f(x) \, = \, \ln\left( x^2 - 4x \right) [/tex]

Image

[tex]g(x) \, = \, \frac{\log x - 1}{\ln x} [/tex]

Image

3) En funksjon har aldri asymptoter den den ikke er definert. Og logaritmen er ikke definert for tall under null. Eg [tex]\ln x[/tex] er bare definert dersom [tex]x>0[/tex]. Slik at [tex]\ln x[/tex] har en asymptote når [tex]x[/tex] nærmer seg null, siden da nærmer [tex]\ln x[/tex] seg minus uendelig.

Om du vil ha noen flere detaljer så er logaritmefunksjonen og definert for negaitve verdier, men da må vi begynne å snakke om imaginære tall, og flervariable funsksjoner som lett gir deg hodepine. Asympoter er hva som beskriver funskjoner nære punkter hvor funksjonen er udefinert, eller går mot uendelig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler

tonje94 wrote: Vertikal asymptote vil si de verdiene av x hvor grafen ikke gjelder.
Det er ikke riktig. En vertikal asymptote er en linje [tex]x = a[/tex] som er slik at når vi lar [tex]x[/tex] nærme seg [tex]a[/tex], så vil funksjonen gå mot pluss eller minus uendelig. For x-verdier mellom 0 og 4 i dette tilfellet, gir det ikke mening å la x nærme seg disse verdiene, for der er ikke funksjonen definert som du sier.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
tonje94
Noether
Noether

Okey, tror jeg skjønner oppgave 1 bedre nå, men har dere noen tips på oppgave 2 :) Skjønner virkelig ikke hva jeg gjør feil der...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

For det første er det mye lettere om du skriver om funksjonen din litt før du begynner å derivere. eg.

[tex]g(x) = \frac{\ln x - 1}{\ln x} = 1 - \frac{1}{\ln x}[/tex]

Du gjør nesten riktig når du skal finne vendepunktet, men du glemmer et minustegn, slik at svaret skal bli [tex]x = e^{-2}[/tex]. Videre så kan en også lett se utifra tegning at [tex]x= e^2 \approx 27[/tex] langtifra er noe nullpunkt =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
tonje94
Noether
Noether

Takk for hjelpen begge to, satser på at jeg skjønner dette snart :)
Post Reply