en kopperstav ligger løst på tvers av to parallelle, fastspente, horisontale kopperskinner. avstanden mellom kopperskinnene er 200 mm. i området mellom dem har vi et loddrett, homogent, magnetisk felt med feltstyrken 24 mT. vi kan variere den elektriske strømmen som går gjennom skinnene, og staven. når staven glir på skinnene, er friksjonen 0,10 N.
A) diskuter de kreftene som virker på staven når vi øker strømmen fra null og oppover. (trenger litt hjelp til å forstå hvordan det fungerer, selv om det kanskje virker lett for andre.)
B) finn den strømmen som skal til for at staven skal begynne å gli. svaret her er : 21 A. jeg lurer bare på hvordan det regnes ut, da jeg ikke vet hvordan ligning(er) som skal benyttes.
fysikkoppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei.
På oppgave b) kan du bruke formelen:
[tex]F = IlB[/tex]
Vi vet at for å overvinne friksjonen må du tilføre en kraft som er like stor i motsatt retning. Videre har du fått oppgitt verdiene for [tex]l[/tex] og [tex]B[/tex] i oppgaven. Altså har vi:
[tex]0,1 = I \cdot 0,2 \cdot 0,024[/tex]
Løser du dette med hensyn på [tex]I[/tex] så vil du få fasitsvaret.
Litt vanskeligere å hjelpe deg med a) ettersom jeg enda ikke har satt meg inn i hvordan jeg kan laste opp tegnede figurer. Men du vet i hvert fall at når staven beveger seg vil både den magnetiske kraften fra induksjonen pluss friksjonen virke bakover, mens den ytre kraften du påfører staven driver den fremover. I tillegg har du den kraften som driver strømmen gjennom kretsen. Denne finner du greit ved å bruke høyrehåndsregelen på fartsvektoren og magnetfeltvektoren.
På oppgave b) kan du bruke formelen:
[tex]F = IlB[/tex]
Vi vet at for å overvinne friksjonen må du tilføre en kraft som er like stor i motsatt retning. Videre har du fått oppgitt verdiene for [tex]l[/tex] og [tex]B[/tex] i oppgaven. Altså har vi:
[tex]0,1 = I \cdot 0,2 \cdot 0,024[/tex]
Løser du dette med hensyn på [tex]I[/tex] så vil du få fasitsvaret.
Litt vanskeligere å hjelpe deg med a) ettersom jeg enda ikke har satt meg inn i hvordan jeg kan laste opp tegnede figurer. Men du vet i hvert fall at når staven beveger seg vil både den magnetiske kraften fra induksjonen pluss friksjonen virke bakover, mens den ytre kraften du påfører staven driver den fremover. I tillegg har du den kraften som driver strømmen gjennom kretsen. Denne finner du greit ved å bruke høyrehåndsregelen på fartsvektoren og magnetfeltvektoren.