Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Riktig det! Det er en generalisert versjon av en oppgave fra første runde av abelkonkurransen (husker ikke hvilket år). Kan vente litt med utregningen, hvis flere vil prøve seg på oppgaven.
Last edited by Brahmagupta on 17/12-2011 00:13, edited 1 time in total.
Ja, er en del her inne som godt kan få til denne tror jeg, så du kan jo vente litt. Hvis ikke er det nok best at du poster din utregning, for jeg føler at min mest sannsynlig er unødvendig komplisert.
På c) vil jeg tro den kan løses ved induksjon på en ikke altfor uoverkommelig måte, men tenkte jeg skulle nevne noe jeg syntes var litt stilig - grunnen til at dette virker er at [tex]p^n+q^n+r^n[/tex] er et symmetrisk polynom i røttene p, q, r, og at [tex]-a,b,-c=p+q+r,pq+qr+pr,pqr[/tex] er de tre elementære symmetriske polynomene i p,q,r. En kan faktisk vise at alle symmetriske polynomer kan skrives som polynomer i de elementære, og selv om det er et mer kraftig verktøy enn man trenger her synes jeg det er en fin ting å kjenne til.
Nok en gang riktig!
Absolutt en fin ting å kjenne til, Karl Erik. Er dette relevant i forhold til matematikkonkurranser (abelkonkurransen, NMC, IMO)? Det er vel flere her som har erfaring fra disse.
Noen som tar c oppgaven allikevel?
Brahmagupta wrote:Nok en gang riktig!
Absolutt en fin ting å kjenne til, Karl Erik. Er dette relevant i forhold til matematikkonkurranser (abelkonkurransen, NMC, IMO)? Det er vel flere her som har erfaring fra disse.
Noen som tar c oppgaven allikevel?
Er nok ikke det første du får bruk for, men som det aller meste annet går det vel under "kjekt å vite". En måte jeg har sett det brukt på er for å forenkle ulikheter. Om du har en eller annen symmetrisk polynomulikhet i f.eks. tre variable x,y,z kan man av og til forenkle den ved å sette a=x+y+z, b=xy+yz+xz, c=xyz og uttrykke ulikheten i a,b,c og forhåpentligvis ha noe som er lettere å bevise. Problemet(?) med dette er at a,b,c ikke er uavhengige av hverandre - for eksempel må [tex]a^3 \geq 3c[/tex]. Men som sagt er det av og til en grei mulighet å være klar over.