Kasser og volum

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan

Vi har 8 kvadratiske metallplater som måler 22 x 22 cm.,Disse skal lages om til kasser som er åpne øverst.,Det gjør vi på den måten at vi klipper bort en kvadratbit i hvert hjørne på alle platene og deretter bretter opp sidene.,Den første plata klipper vi bort en kvadratbit som har sider på 2 cm og for hver ny plate deretter klipper vi bort en kvadratbit som er 1 cm lengre på sidene enn den forrige.,Når kassene er ferdig så viser det seg slik at de 3 laveste kassene har et samlet volum som er nøyaktig lik summen av volumet til de 5 høyeste kassene.
Berre dette kunne vært en utfordring å funnet.,Men det kan være en større utfordring å finne enda flere og større kvadratiske metallplater, slik at volumet blir like stort i 2 grupper med kasser og prosedyren akkurat lik.,Jeg har ikke funnet mer enn den jeg presenterer her, men jeg vet ikke om det finnes flere i det hele tatt.,Det er altså opp til den enkelte å forsøke finne ut dette og det hadde vært interessant å sett det, hvis det finnes.

Vh

J.H
Knuta
Galois
Galois

Jeg så ikke denne før nå, men det er vel greit med svar?

Dersom antallet plater ikke må være på og og den første klippes av klipper av med 2*2 i hjørnene så fant jeg noen til.

Bruker vi 8 plater på 18*18 så kan vi starte med å klippe av 1*1 på den første. Da skal volumet på de tre første kasse tilsvare volumet på de fem neste.

Tilsvarende på 6 plater på 26*26 kan vi klippe av 2*2 på den første. Så skal de tre første kassene tilsvare de neste tre.
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan

Det viser seg at du har funnet 2 eksemplarer til i denne kategorien.,Disse har jeg oversett den tid da jeg holdt på med dette.,Kanskje kan det være enda flere å finne med større plater og flere kasser for den som gidder å lete.
Post Reply