Begre

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
dannyp5
Pytagoras
Pytagoras

Hei , lurer litt på denne oppgaven :

Du er tørst og vil ha noe å drikke i kiosken. Du får tre forskjellige brusbegre til tre forskjellige priser.

a) Du tenker at du gjerne vil ha mest brus per krone. Hvilket beger velger du da? 0,5l til 30kr, 0,4l til 25kr eller 0,3l til 20kr.
Man skal begrunne svaret.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Den vanligste metoden er vel å finne prisen i kr/liter brus, og du vil få mest brus per krone hvis du kjøper begeret med lavest literpris.

Eventuelt kan du jo, hvis du synes det er enklere, regne slik:

0,5 l = 50 dl, mengde brus per krone = [tex]\frac {50 dl}{30 kr}=[/tex] ...

0,4 l = 40 dl, mengde brus per krone = [tex]\frac {40 dl}{25 kr}=[/tex] ...

0,3 l = 30 dl, mengde brus per krone = [tex]\frac {30 dl}{20 kr}=[/tex] ...

Med denne siste regnemåten blir det (selvfølgelig) det begeret som gir det største tallet som gir deg mest brus for pengene.[/tex]
Matsjohansen
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Bare for å informere deg, så har du bommet kraftig på omregningen din her. 0.5 l = 5 dl ikke 50 dl. Det samme gjelder 0.4 l og 0.3 l

0.5 l: 5 dl / 30 kr = 0.166 kr pr. dl

0.4 l: 4 dl / 25 kr = 0.16 kr pr. dl

0.3 l: 3 dl / 20 kr = 0.15 kr pr. dl

Så du får mest drikke for pengen om du kjøper 0.3 l. I virkeligheten er det som regel omvendt, at det koster mindre pr dl etterhvert som mengden øker. Jeg vil dermed konkludere med at oppgaven "suger", som dere ungdommer ville sagt.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Ser jeg bommet med omregningen :oops: , ja, men hvor du får mest brus for pengene er allikevel riktig slik jeg skrev.

DU deler antall dl på antall kr, og da får du ut hvor mange desiliter du får for hver krone, men du skrev at når du delte dl på kr, fikk du svaret i kr per dl, så det du skrev blir faktisk ikke riktig det heller.

Det riktige ville være å dele mine svar på 10, eller skrive dl per kr bak dine svar, og konklusjonen blir du får mest brus for pengene v. kjøp av stort beger....
Post Reply