Hvis du tegner fortegnsskjema til denne oppg.. (X-2)(X+3) < 0 så vil du ende opp med en linje med positiv - negativ - positiv. Da har jeg tenkt og tror jeg har skjønt det, at /x-2)(x+3) skal være mindre enn null, og må derfor være negativ, og er dermed den negative linjen. Da vil løsningsmetoden være, L = <-3, 2> Jeg vet ikke helt om jeg tenker riktig... Men isåfall... på andre oppgaver så virker ikke denne metoden.
Eks. -2x^2 + 6x - 4 > 0. Når jeg tegner fortegnsskjemaet for denne oppg. så vil jeg til slutt få positiv - negativ - positiv. Og da skal jo andregradslikningen være større enn null, altså positiv, men hvorfor blir det det negative linjen, altså <1,2>?? Hvis jeg putter inn tall mellom 1 og 2 i andregradslingningen og regner ut, vil det være riktig løsningsmengde, men må det være så avansert? Jeg trodde at man bare kunne se ut i fra fortegnsskjemaet og bestemme løsningsmetoden, men det virker bare på noen oppg. Det er her jeg er litt forvirret.
Noen likninger har 2 ledd, og jeg vet ikke helt hvordan man løser slike oppgaver (fortegnsskjema + løsningsmetode). Hvordan løser man en slik oppg.:
-2x^2 + 6x < 0
Jeg vet ikke hvordan man tegner fortegnsskjema til leddene -2x, men jeg klarer x-3. Hvordan tenker man da?
Nå er det ganske mange spørsmål jeg stiller, og det ville ha vært kjempe fint om noen kunne hjelpe meg med å forklare dette. Jeg skal begynne med 2MX neste år, og har allerede begynt på jobbe litt med det.