Sliter litt med denne oppgaven og problemet er heller hvilket løsningsforslag som er det riktige å bruke i denne sammenhegen. Har selv kommet frem til to så fint om noen kan si noe om det er riktig eller hvor de eventuelt er det eller ikke. Oppgaven er som følger:
Vekten til menn er normalfordelt med = 80 kg og = 5 kg. Hva er sannsynligheten for at fire tilfeldige menn kan kjøre i en heis som maksimalt kan ta 333 kg?
Den ene metoden brukte jeg ved å dele 333 kg på 4 så fikk jeg maksvekten som de 4 personene kunne ha for å ikke få overvekt i heisen og senere sette dette inn i normalfordelingsformelen med 83,25 som øvregrense, 0 nedre grense og 5 kg som standaravvik og 80 kg som forventingsverdi. Svaret her fikk jeg til å bli 0,744 %
I det andre tilfellet fant jeg en ny forventingsverdi og standarvvik til s
4*80 = 320 kg = Forventingsverdien
Variansen = 4'5^2 = 100
STANDARAVVIKET ER LIK ROTEN AV 100 SOM BLIR 10. SETTER INN I SAMME FORMEL OG SVARET BLE 0,903 ELLER 90,3 %.
Normalfordelingsoppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Den siste er riktig.
I det første forslaget ditt, så regner du ut sannsynligheten for at én tilfeldig mann veier mindre enn 83,25 kg.
I det andre forslaget, så regner du ut sannsynligheten for at fire tilfeldige menn veier mindre enn 333 kg (som er det oppgaven spør etter).
I det første forslaget ditt, så regner du ut sannsynligheten for at én tilfeldig mann veier mindre enn 83,25 kg.
I det andre forslaget, så regner du ut sannsynligheten for at fire tilfeldige menn veier mindre enn 333 kg (som er det oppgaven spør etter).