Kongruenthet ved en ukjent!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Teds
Noether
Noether

Hei,

Sitter veldig fast her nå på en del i et oppgavesett. Oppgaveteksten lyder som følger: "Bestem det minste positive heltall r i hvert tilfelle:

Av disse oppgavene trakk jeg frem dette:

-22 [symbol:identisk] r (mod 7)

Logisk sett forstår jeg denne oppgaven da rest av -22 (mod 7) blir 6, som da er det minste heltallet som gjør oppgaven gyldig. Likevel undrer jeg på hvordan jeg kan vise dette matematisk korrekt?

Takk på forhånd! :D
Mvh. Ole M Haugesten - Russ 08
SisteStopp.com
Karl_Erik
Guru
Guru

Du har vist at r=6 er en mulig løsning. Om den ikke er den minste positive heltallsløsningen må ett av de positive heltallene under 6 være en løsning. For å vise at 6 er den minste positive heltallsløsningen kan du altså bare sjekke heltallene 1, 2, 3, 4 og 5 og se om de er løsninger. Om de ikke er det må 6 være den minste positive heltallsløsningen-.
meCarnival
Riemann
Riemann

Jeg bare spørr... Hvis tallet evt er 56 da? Ikke hatt om det, men føler det var den lettvinne måten å gjennomføre en test på hvis du skjønner...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply